دعوی افراز

دعوی افراز چیست؟

معنی افراز : افراز در فقه و حقوق به معنای جدا کردن چیزی از چیز دیگر می باشد. به معنی دقیق‌تر افراز در حقوق به معنای جدا کردن حق هر یک از شریکان از مال مشاعی و مشترک می باشد.

شرایط اقامه دعوی افراز

نخست آنکه باید ملکی به صورت مشاعی بین دو یا چند نفر وجود داشته باشد پس وجود شرایط اشاعه شرط اول دعوی افراز می باشد.

دوم آنکه مابین شرکا جهت تقسیم مال مشاع اختلاف باشد . در واقع در صورت وجود توافق جهت تقسیم شرکا می توانند به هر نحوی که می خواهند تقسیم را انجام دهند اما درصورتی‌که توافق جهت تقسیم بین شرکا حاصل نشد هر یک از شرکا می‌تواند با مراجعه به دادگاه یا اداره ثبت درخواست افراز سهم خود را بنماید.

مرجع صالح دعوی افراز

در حال حاضر دو مرجع رسیدگی به درخواست افراز وجود دارد :

  1. اداره ثبت
  2. محاکم دادگستری

1 – زمانی که عملیات ثبتی ملک خاتمه پیداکرده باشد، یعنی برای ملک در دفتر اسناد رسمی سند صادرشده باشد و ملک در دفتر املاک ثبت شده باشد ، اداره ثبت صالح به رسیدگی خواهد بود . به این صورت که درخواست افراز می بایست حداقل توسط یکی از شرکا به اداره ثبت داده شود و پس از طی مراحل مختلف صورتمجلس و نقشه افرازی توسط مسئول واحد ثبتی صادر می شود.

2 – زمانیکه عملیات ثبتی خاتمه پیدا نکرده باشد ، مرجع صالح برای رسیدگی ، دادگاه عمومی حقوقی محل است. همچنین هرگاه بین مالکان ، محجور یا غایبی باشد ( محجور اعم از صغیر ، مجنون یا سفیه ) محاکم دادگستری صالح به رسیدگی است ولو عملیات ثبتی خاتمه پیدا نکرده باشد. همینطور زمانی که حتی یه درصد از ملک مشاع مجهول‌المالک باشد مرجع رسیدگی دادگستری خواهد بود.

  1. دعوی افراز در محکمه با ارائه دادخواست مطرح می شود و می بایست به طرفیت همه مالکان طرح شود در غیر این صورت دادخواست رد خواهد شد.
  2. اگر متقاضی افراز یک نفر از بین چند شریک باشد فقط سهم خواهان جدا می شود و بقیه ملک به صورت مشاعی باقی خواهد ماند.
  3.  در صورتی که به درخواست افراز در اداره ثبت رسیدگی شود و متقاضی افراز معترض آن باشد پرونده جهت بررسی به دادگاه ارسال می شود.
  4. در صورتی که افراز باعث افتادن تمام مال مشترک یا حصه یک یا چند نفر از شرکا از مالیت باشد ، افراز ممنوع است. هر چند شرکا تراضی نمایند ( ماده 595 قانون مدنی )

هزینه دادرسی دعوی افراز

ماده 3 قانون افراز و فروش املاک مشاع مقرر می دارد ، هر گاه تقسیم اداره ثبت در خصوص افراز قطعی شد، در موقع اجرای آن هزینه تفکیک مقرر در ماده 150 قانون ثبت از متقاضی دریافت خواهد شد. بنابراین هزینه افراز در اداره ثبت برابر هزینه تفکیک است و در موقع اجرا تصمیم قطعی بر افراز به وسیله واحد ثبتی دریافت خواهد شد .

همچنین در صورت اقامه دعوی افراز در دادگاه ، در صورتی که مالکیت مورد اختلاف نباشد ( موضوع ماده 1 قانون افراز ) دعوی افراز غیر مالی است.برای تسریع در دعوی افراز با وکیل مکلی در ازتباط باشید

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام