نمونه رای رد اثبات مالکیت

در این مقاله می خواهیم به بررسی موضوع نمونه رای رد اثبات مالکیت بپردازیم.

مالکیت هر ملک و یا زمین و خودرو و یا هر شی با ارزش دیگری به یک شخص تعلق دارد و در صورتی که فرد دیگری در رابطه با مالکیت آن ادعایی داشته باشد لازم است مالکیت فرد حقیقی اثبات گردد.

نمونه رای رد اثبات مالکیت
نمونه رای رد اثبات مالکیت

در صورتی که فرد نتواند مدارک و ادله کافی برای اثبات مالکیت خود ارائه دهد دادگاه برای آن ها رای رد اثبات مالکیت صادر می کند. این رای توسط دادگاه بر اساس بررسی هایی که قاضی بر روی مدارک ارائه داده شده از سوی مالک انجام می دهد صادر شده است و در صورتی که مالک آن مال به رای صادر شده اعتراض داشته باشد می تواند درخواست بررسی مجدد دهد تا بار دیگر ادعای مالکیت فرد مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه به سوالات ذکر شده در این بخش پاسخ خواهیم داد.

  • نمونه رای رد اثبات مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟
  • رای رد اثبات مالکیت در چه شرایطی صادر می شود؟
  • شرایط دعوای رد اثبات مالکیت به چه صورت است؟
  • نظر شورای نگهبان در خصوص رد اثبات مالکیت چیست؟
  • در خصوص سند آپارتمان چگونه رد اثبات مالکیت صورت می گیرد؟

 

نمونه رای رد اثبات مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟

معمولا در صورتی که در رابطه با مالکیت بر خلاف مواد قانون 47 و 48 از قانون مدنی اقدامی صورت گیرد رای رد اثبات مالکیت برای آن پرونده صادر می شود.

در این دادخواست کلیه مشخصات طرفین و مدارک و ادله ی لازم برای این درخواست به طور کامل ذکر شده است. همچنین در بخشی از آن نام وکیل ملکی که وکالت این پرونده مالکیت را پذیرفته است نیز آمده است.

نمونه رای رد اثبات مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟
نمونه رای رد اثبات مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟

هر دادخواست رای رد اثبات مالکیت دارای یک پلاک ثبتی می باشد که با آن پلاک در لیست پرونده های موجود در قود قضاییه در رابطه با رد اثبات مالکیت ذخیره می گردد.

در صورتی که فرد به رای رد اثبات مالکیت اعتراض داشته باشد می تواند در خواست تجدید نظر نماید که معمولا دادگاه جلسه تجدید نظر را 20 روز پس از صادر نمودن حکم برگزار می کند

نمونه رای رد اثبات مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟
نمونه رای رد اثبات مالکیت چه ویژگی هایی دارد؟

رد دعوی اثبات مالکیت در چه شرایطی صادر می شود؟

رای رد اثبات مالکیت در چه شرایطی صادر می شود؟
رای رد اثبات مالکیت در چه شرایطی صادر می شود؟
  • ارائه ندادن سند

یکی از اصلی ترین مواردی که موجب می شود دادگاه رای رد اثبات مالکیت را صادر نماید ارائه ندادن سند توسط فردی است که ادعای مالکیت نسبت به یک ملک به خصوص را دارد. در صورتی که فرد سند رسمی  مربوطه را به دادگاه ارائه ندهد به منزله آن محسوب می شود که این سند فاقد اعتبار است و در هیچ دفتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده است.

  • نبود شاهد برای اثبات مالکیت

در صورتی که شخص سندی را برای ارائه نداشته باشد بهترین راهی که می تواند با استفاده از آن ادعای مالکیت خود را اثبات نماید استفاده از یک شاهد عاقل و بالغ می باشد. اما اگر فرد نتواند شاهدی را پیدا کند که از نظر دادگاه فرد قابل قبولی باشد شانس خود را برای اثبات مالکیت از دست داده است و معمولا دادگاه در این موارد رای رد اثبات مالکیت را صادر می کند.

  • نقص تصرف

قاعده ید یا همان تصرف یکی از روش هایی است که برای اثبات مالکیت از آن استفاده می کنند. قاعده ید به این صورت است که می گوید در صورتی که فردی مالی را در دست داشته باشد و طوری از آن مواظبت و نگهداری کند که گویی مالک آن است مالک آن محسوب می شود مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

در شرایطی که مدارکی وجود داشته باشد  که این قائده نقض گردد قاضی می تواند رای رد اثبات مالکیت را صادر نماید. به عنوان مثال اگر شخص دیگری قرار داد کتبی یا سند معتبری را ارائه دهد که مالکیت فرد را زیر سوال ببرد دادگاه با بررسی اسناد مال را به مالک واقعی واگذار می کند.

شرایط رد دعوی اثبات مالکیت به چه صورت است؟

شرایط دعوای رد اثبات مالکیت به چه صورت است؟
شرایط دعوای رد اثبات مالکیت به چه صورت است؟
  • نداشتن قرارداد

در صورتی که فرد در خواست دهنده برای اثبات مالکیت نتواند قراردادی به صورت کتبی یا شفاهی به دادگاه ارائه دهد که نشان از مالکیت وی باشد دادگاه نمی تواند مالکیت او را بپذیرد و ارائه ادله کارساز نخواهد بود.

  • پایان یافتن اعتبار قرارداد

خیلی از موارد وجود دارد که فرد در خواست دهنده برای اثبات مالکیت در جهت اثبات ادعای خود سند معتبر را ارائه می دهد اما بر اساس قانون و قراردادی که برای سند تنظیم شده است مدت اعتبار و ارزش سند به اتمام رسیده است و فرد موظف است برای راضی نمودن دادگاه و طرف مقابل خود ادله لازم را ارائه دهد و در صورتی که نتواند از ادعای خود دفاع کند دادگاه رای رد اثبات مالکیت را منتشر می کند.

  • عدم درخواست تنظیم سند

معمولا فردی که دادخواست اثبات مالکیت می دهد در خواست تنطیم مجدد سند را نیز به دادگاه ارائه می دهد تا دادگاه با بررسی آن سند مالکیت جدید را تنطیم نماید، حال اگر فردی  اصراری به دادخواست تنظیم سند نداشته باشد و تنها به اثبات ادعای مالکیت خود اکتفا کند دادگاه مدارک کافی برای اثبات این ادعا نخواهد داشت و حکم رای رد اثبات مالکیت را برای فرد مراجعه کننده صادر خواهد نمود.

نظر شورای نگهبان در خصوص رد دعوی اثبات مالکیت چیست؟

شورای نگهبان بند های مختلف قانون مدنی را مورد بررسی قرار داده است. این شورا در رابطه مواد قانون 22، 46، 47 و 48 آن ها را بررسی کرده و نظر خود را اعلام نموده است. بر اساس قوانین تصویب شده از سوی این شورا در صورتی که فرد نتواند اسناد مالکیت معتبر و با ارزش را ارائه دهد دادگاه رای رد اثبات مالکیت را صادر می نماید

با ارائه این پیشنهاد از سوی شورای نگهبان و پشتیبانی از آن راحت تر می توان سند مالکیتی برای ملک در اختیار خود به کمک دادگاه تنظیم نمود و در صورتی که خلاف آن ثابت شود دادگاه از صادر نمودن سند می تواند منصرف شود.

نظر شورای نگهبان در خصوص رد اثبات مالکیت چیست؟
نظر شورای نگهبان در خصوص رد اثبات مالکیت چیست؟

در خصوص سند آپارتمان چگونه رد اثبات مالکیت صورت می گیرد؟

یکی از شایع ترین دعاوی که در خصوص تنظیم سند صورت میگیرد مربوط به سند آپارتمان ها می باشد و در صورتی که در این زمینه انتقال مال غیر ثابت گردد دادگاه سند را نامعتبر دانسته و از انتقال مالکیت آن جلوگیری می نماید و رای رد اثبات مالکیت را صادر می کند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام