متن استشهاد محلی برای مزاحمت-دادرسی آنی

امروز با بررسی موضوع متن استشهاد محلی برای مزاحمت با شما همراهیم.

متن استشهاد محلی برای مزاحمت را افرادی به کار می گیرند که به دنبال ارائه دادن یک اطلاعات دقیق هستند که بتوانند در دادگاه بیان کنند و از لحاظ قانونی پیگیری های لازم را برای مزاحمت انجام شده بررسی کرد.

برای کمک گرفتن از وکیل ملکی کلیک کنید.

اگر به دنبال وکیل حقوقی متخصص هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

متن استشهاد محلی برای مزاحمت
متن استشهاد محلی برای مزاحمت

در ادامه مقاله به سوالاتی که شاید ذهن شما را نیز درگیر کند پاسخ می دهیم.

استشهادیه چیست؟

انواع استشهادیه مورد تأیید کدامند؟

نکات مورد توجه در ارتباط با استشهادیه چیست؟

یک متن استشهاد محلی چگونه تنظیم می شود؟

استشهاد محلی برای مزاحمت چیست؟

نحوه تهیه کردن استشهاد محلی چگونه است؟

متن استشهاد محلی چه ویژگی هایی دارد؟ قسمت های این استشهاد کدامند؟

در چه صورتی می توان ایجاد کردن هر گونه مزاحمت را از لحاظ قانونی پیگیر شد؟

با امضا کردن متن استشهاد محلی آیا نیازی به ادای شهادت توسط امضاء کنندگان در دادگاه است؟

جعل استشهاد محلی چه جرمی در پی دارد؟

اثبات کردن مزاحمت چگونه انجام می شود؟

وظیفه دادگاه بعد از ارائه دادن استشهاد محلی چیست؟

در صورت ایجاد مزاحمت چه اقداماتی باید انجام شود؟

اهمیت اجرای قانون برای مزاحمان در چیست؟

چه اطلاعاتی از فرد شاکی لازم است در متن استشهاد بیان شود؟

برای استشهاد محلی امضای چند نفر لازم است؟

مزاحمت به چه روش هایی شکل می گیرد؟

ارکان مزاحمت شامل چه مواردی می شود؟

در ارتباط مزاحمت شکل گرفته توجه به چه مواردی حائز اهمیت است؟

 

استشهادیه چیست؟

واژه استشهاد را را در لغت تقریبا هم معنی با شهادت طلبیدن می دانند. در این مورد به فردی که در این زمینه دعوا را اقامه کند مدعی می گویند و برای تنظیم کردن دادخواست آن در دادسرا اقدامات لازم انجام شود .

خیلی از افراد تصور می کنند که استشهادیه و شهادت یک معنی می دهد در حالی که این دو واژه با هم خیلی فرق دارند و در هر کدام در مواقعی کاربرد این واژه ها را بیان می کند. در مواقعی که می توان شهادت را در دادگاه انجام داد و برای زمینه مورد نظر شاهد یا شاهدینی  وجود دارند که بتوانند بیان کنند که از چه لحاظی حاضر به شهادت می باشد، استشهادیه دیگر کاربردی ندارد و بهتر است که از همان شهود استفاده شود.

استشهادیه چیست؟
استشهادیه چیست؟

علت اینکه در این موارد شهادت را معتبرتر می دانند این است که هم فرد شاهد می تواند در کنار قاضی حضور یابد و قاضی ویژگی های شهادت را بررسی کرده و به شهادت شاهدان دقت کافی را داشته باشد، هم این افراد در بیشتر موارد در صورت نیاز دادگاه می توانند در حضور قاضی باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.

اما برعکس این ویژگی های خاص که شهادت دارد، در استشهادیه این مورد امکان ندارد و نمی توان که شاهدی را به دادگاه حاضر کرد و از فرد خواسته شود که در مورد خاصی شهادت دهد که حق اتفاق افتاده است یا خیر.

در کل جایگاهی که استشهادیه دارد به در اینکه چقدر می تواند ادله ای برای اثبات دعوی باشد را مشخص و تعیین نمی کند اما استشهادیه به نوعی شبیه یک نوع تحقیق کردن محلی است که می توان آن را  انجام داد  و در خیلی موارد که نیاز به ارائه آن به دادگاه هست بتوان این کار را صورت داده و از حق دفاع کرد.

در تعریفی که برای استشهادیه بیان می شود این مورد در نظر گرفته می شود که استشهادیه یک سند است که باید لزوما به صورت کتبی باشد که در آن شاهد مورد نظر گزارشی را که وجود دارد می نویسد و برای درست بودن و اینکه بیانات خود را تأیید می کند که کاملا صحت دارد و سند را به درستی تنظیم کرده است زیر بیانیه خود را امضا کرده و این استشهادیه را می توان به عنوان هر گونه اقدام قانونی در زمینه ای که سند نوشته شده است به دادگاه ارائه داد همچنین این سند برای هر گونه تحقیق عمومی نیز مهم است.

انواع استشهادیه مورد تأیید کدامند؟

معمولا از متن استشهادیه در زمینه های مختلفی استفاده می شود و انواع متفاوتی دارد که یکی از مهم ترین آنها استشهادیه محلی است. استشهادیه توهین  و استشهادیه محل سند ازدواج و… نیز جزء استشهادیه های دیگر هستند. اما کاربردی که استشهاد محلی دارد در موارد بیشتری است و مد نظر خیلی از افراد است تا از این طریق پیگیر مطالبات بر حق خود باشند.

انواع استشهادیه مورد تأیید کدامند؟
انواع استشهادیه مورد تأیید کدامند؟

نکات مورد توجه در ارتباط با استشهادیه چیست؟

نوشتن استشهادیه در هر زمینه ای به طور کامل نتیجه نمی دهد و باید برای استفاده از آن توجه کرد و در ارتباط با نوشتن آن دقت لازم به عمل آید. در خیلی مواقع پیش آمده که استشهادیه را بر اساس قانون و توسط افراد واقعی در آن زمینه تنظیم نکرده اند و امضا کنندگان این استشهاد محلی از افرادی که در مکان انجام مزاحمت بوده نبوده اند و به نوعی این نوع سند تنها به قصدهای دیگری صورت گیرد.

نکات مورد توجه در ارتباط با استشهادیه چیست؟
نکات مورد توجه در ارتباط با استشهادیه چیست؟

اگر در دادگاه تأیید شود که استشهایه واقعی نیست و به صورت غیر قانونی تنظیم شده است می توان فرد ادعا کننده را مجرم تلقی کرد چون به نوعی تنظمی کردن استشهاد محلی که واقعی نبوده و صحت نداشته باشد به نوعی به صورت جرم جعل تلقی شده و مشکلاتی را برای افراد امضا کننده و خود فرد شاکی اصلی ایجاد می کند.

افرادی که حاضر به این هستند که متن استشهادیه را امضا کنند ضرورت دارد که اگر قصد دارند در این زمینه همکاری های لازم را ارائه دهند باید به نفع فردی که می دانند حق با اوست شهادت دهند و کاملا به طور قانونی در جریان باشند که حق از جانب هیچ کدام از طرفین پایمال نشده یا اینکه با انجام دادن این امضاء حق طرف مقابل پایمال نشده و به عبارت دیگر به صورت واقعی این کار را انجام دهند و واقعا آن فرد را بشناسند و آگاه باشند که فرد شاکی آیا برحق این استشهادیه را تنظیم کرده است

و در مقابل آیا فرد ایجاد کننده مزاحمت در حقیقت مشکلی ایجاد کرده و می توانند این ادعا را داشته باشند که مزاحمتی انجام گرفته یا اینکه حقی نادیهد گرفته شود و بعد از در نظر گرفتن این موارد به امضا کردن این استشهادیه بپردازند.

در خیلی موارد رخ داده که فرد امضا کننده بدون مطالعه کردن متن استشهادیه اقدام به امضای آن کرده و به فرد شاکی اعتماد کرده و لزومی بر مطالعه متن را احساس نکرده است و از متن و موضوع آن اصلا اطلاعی ندارد. اگر بعد از ارائه به دادگاه ثابت شود که امضاء کننده اصلا متن استشهادیه را مطالعه نکرده و به موضوع این استشهادیه آگاهی ندارد، در این زمینه دادگاه هیچ نوع عذری را قبول نمی کند و هر گونه آثار حقوقی یا عواقبی که بعد از این استشهاد وجود دارد بر عهده فرد امضا کننده است.

یک متن استشهاد محلی چگونه تنظیم می شود؟

معمولا در ارتباط با متن استشهاد محلی توصیه می شود که تنظیم آن بر اساس مقررات تعیین شده باشد و به این صورت تنظیم و نوشته شود:

یک متن استشهاد محلی چگونه تنظیم می شود؟
یک متن استشهاد محلی چگونه تنظیم می شود؟

بسمه تعالی

ریاست محترم کلانتری ….

با احترام اینجانب …. شهروند ساکن محله…. به آدرس….  و شماره ملی …. با توجه به اینکه اخیرا آقای / خانوم ….. در محل رفت و آمد یا در محله ای که بنده زندگی می کنم باعث آزار و اذیت شده و آرامش و آسایش را از خود و خانواده اینجانب سلب کرده است. لذا تقاضامندم که  با توجه به قوانین جاری کشور در خصوص هر گونه ایجاد مزاحمت خواهشمند است آن کلانتری محترم نسبت به رفع این مشکل اقدام لازم را  انجام داده و مراتب انجام قانون را شکل داده و آرامش لازم را به این محله برگرداند.

با تشکر

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند ……………….به شماره شناسنامه ……………….صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

دفترخانه اسناد رسمی یا شورای اسلامی محل :

صحت موارد فوق و امضا / اثر انگشت شهود فوق مورد تایید می باشد . مهر و امضا

 

استشهاد محلی برای مزاحمت چیست؟

در حال حاضر یکی از نیازهایی که هر فردی به عنوان یک شهروند به آن نیاز دارد این است که امنیت اجتماعی داشته باشد و به عنوان یک شهروند حق و حقوقی لازم را در زمینه زندگی امن و با آرامش داشته باشد.

از موضوعات مهمی که هر جامعه ای سعی می کند به آن توجه زیادی داشته باشد همین بحث امنیت اجتماعی است که در صورت وجود این امنیت برقراری آرامش در جامعه به راحتی امکانپذیر می شود.

استشهاد محلی برای مزاحمت چیست؟
استشهاد محلی برای مزاحمت چیست؟

مسئولان در هر پست و مقامی که باشند همیشه در پی این هستند که امنیت را برای جامعه برقرار کنند و به افراد آرامش منتقل کنند چون در صورتی که فرد شهروند در جامعه امنیت داشته باشد آرامش از آن کل جامعه است. در اسلام نیز نظام قضایی حاکم این طور است که به مستقر کردن امنیت در کل جامعه خیلی تأکید دارد و به نوعی به حفظ کردن حیثیت همه افراد و پایداری و محافظت کردن از جان و مال همه آنها کاملا باور دارد.

در خیلی موارد که فرد مورد آزار و اذیت و هر گونه مزاحمتی واقع شود و  نتواند از حقوق خود با ارائه دادن چند شاهد در دادگاه دفاع کند می تواند با تنظیم کردن استشهاد محلی این کار را انجام دهد و از چند نفر از معرفان محل درخواست کرده که برای این زمینه خاص امضاء کرده و مزاحمت ایجاد شده را تأیید کنند.

نحوه تهیه کردن استشهاد محلی چگونه است؟

استشهادیه محلی معمولا توسط یکی از افراد که مدعی این است که برای او مزاحمت ایجاد کرده اند و به نوعی حق و حقوق او را پایمال کرده اند نوشته شده و به صورت درست تنظیم کردن این متن صورت می گیرد. در موارد دیگری اتفاق افتاده که متن استشهاد محلی تنها از طرف یک فرد شاکی انجام نمی شود بلکه توسط افراد زیادی که همه آنها خواهان برطرف شدن این مزاحمت هستند تنظیم می شود  و همه خواهان این هستند که مزاحمت صورت گرفته برطرف شود و از این طریق اقدامات لازم را انجام می دهند.

نحوه تهیه کردن استشهاد محلی چگونه است؟
نحوه تهیه کردن استشهاد محلی چگونه است؟

در این مورد باید دقت شود که از افراد معتمد استفاده شود و افرادی که حاضر می شوند متن استشهاد محلی را امضاءکنند از ساکنان اصلی آن محل بوده و به طور کامل در جریان اتفاق افتاده باشند و اطلاع داشته باشند که به چه دلیلی حاضر به امضا شده اند

این افراد  به نوعی باید جز کسانی باشند که از همه لحاظ مورد تأیید محل باشند و تمام افراد حاضر در آن محل این افراد را به خوشنامی بشناسد. در هنگام تنظیم این متن معتمدین و مطلعین در این زمینه حتما مدنظر باشند و درجه اول از این افراد تقاضای امضای فرد استشهادیه شود و بعد از تنظیم از این افراد خواسته می شود که متن را امضا کنند.

خیلی از افراد در مورد چگونگی انجام دادن و نوشتن متن استشهاد محلی کمی آگاهی دارند اما بعد از تنظیم کردن متن نمی دانند چه اقداماتی انجام دهند. در مورد استشهاد محلی باید دقت کرد که باید بعد از آماده شدن این متن استشهادیه به مرکز و سازمانی که تنظیم کردن این متن را مدنظر داشته تحویل داده شود.

در خیلی موارد  افراد با مراجعه به دادگستری یا پاسگاه محلی منطقه خود از او درخواست دارند که حقوق آنها به طور کامل در صورت امکان برگرددو دادگاه بیان می کند که این ادعا باید ثابت شود و استفاده از افرادی که آگاه به این مسأله هستند به عنوان بهترین نوع شهادت در این مورد می تواند ارائه شود.

کاربرد این استشهاد این است که اگر حضور افراد در دادگاه برای شهادت کاری مشکل باشد و نتوان از این افراد خواست که در دادگاه در مواقع مورد نیاز حضور یابند لازم است که از استشهادیه کمک گرفت و بعد از تنظیم آن به این محل مورد نظر تحویل داد.

متن استشهاد محلی چه ویژگی هایی دارد؟ قسمت های این استشهاد کدامند؟

در ارتباط با همه نامه ها و متن هایی که لازم است به صورت اداری و رسمی تنظیم شوند سه قسمت عمده باید مدنظر باشد و در صورت توجه به این موارد متن مورد نظر قابل تأیید است و می توان آن را قانونی دانست. هر متن اداری یا نامه ای که تحویل به دادگاه داده می شود باید در ابتدا یک مقدمه داشته باشد

بعد از نوشتن مقدمه در قسمت اصلی و مرکز اصلی بتوان متن پیام به طور کامل بیان شود و نتیجه ای که فرد متقاضی آن است نیز بیان می شود. در خیلی موارد فرد در ابتدای نامه های رسمی و متن های اداری و قانونی از سلام کردن استفاده می کند و در مواردی تنها با بسم الله شروع می کنند.

متن استشهاد محلی چه ویژگی هایی دارد؟ قسمت های این استشهاد کدامند؟
متن استشهاد محلی چه ویژگی هایی دارد؟ قسمت های این استشهاد کدامند؟

در قسمت مقدمه از متن پیش رو لازم است که سرآغازی در ارتباط متن مورد نظر بیان می شود و زمینه سازی نیز به درستی صورت گیرد. مقدمه باید طوری نوشته شود که ارتباطی درست را با خود متن اصلی و موضوع مورد نظر داشته باشد .

به نوعی از هدف اصلی متن خارج نشود و به نوعی خواننده را از ابتدا با موضوع اصلی آشنا کرده و به او کمک کند که متن اصلی را بهتر دریافت کند.

در متن هایی که حقوقی و قانونی تنظیم می شوند معمولا توصیه می شود که متن ها را بررسی کرده و به صورت کاملا رعایت نکات مورد نظر نوشته شود و به موضوع اصلی اشارات لازم انجام شود. به نوعی باید به درستی بیان شود که هدف متن چیست و انگیزه این نوع متن چیست و به دنبال ارائه چه مطلبی به دادگاه و مراجع قانونی بوده است.

در خیلی موارد فرد تنظیم کننده متن استشهاد از مطلب اصلی دور شده و بدون اینکه به موضوع اصلی اشاره کند به نوشتن حاشیه ها پرداخته و از هدف اینکه متن چه چیزی را در نظر می گیرد دور شده و کار خود را مشکل تر می کند.

در چه صورتی می توان ایجاد کردن هر گونه مزاحمت را از لحاظ قانونی پیگیر شد؟

افراد در خیلی موارد با مزاحمت های مختلفی مواجه می شوند و در محلی خاص مزاحمت هایی شکل می گیرد که اذیت و آزار را در پی دارد و همه در پی آن هستند که بتوان این نوع آزار را برطرف کرد.

اگر نوع مزاحمت طوری باشد که با بیان کردن نوع آزار و سعی در برطرف کردن آن در حضور فرد مزاحم، به نتیجه درست نرسید و به جای برقراری آرامش بیشتر سر و صدا ایجاد شود یا به هر صورتی از حق قانونی که بقیه افراد دارند جلوگیری به عمل آید می توان  به شکایت کیفری اقدام کرد و به طریقی دادخواست حقوقی داده و از این طریق پیگیر شد. مواردی که مصداق مزاحمت می شوند زیاد است و تنها به موارد کمی محدود نمی شود.

در چه صورتی می توان ایجاد کردن هر گونه مزاحمت را از لحاظ قانونی پیگیر شد؟
در چه صورتی می توان ایجاد کردن هر گونه مزاحمت را از لحاظ قانونی پیگیر شد؟

در خیلی از موارد افراد تصور می کنند که مزاحمت ایجاد کردن از طرف اطرافیان یا در مواردی محدود به همسایگان مربوط است که این مزاحمت به نوعی فقط به ایجاد کردن سر و صدا ربط می دهند در حالی که فرد در صورتی که به هر گونه مزاحمت و آزار که مشاهده می کند در مواقعی که می داند راه حل دیگری وجود ندارد می تواند از طریق قانونی پیگیر شد.

با امضا کردن متن استشهاد محلی آیا نیازی به ادای شهادت توسط امضاء کنندگان در دادگاه است؟

در مواردی که استشهاد محلی برای پیگیری کاری قانونی و کیفری انجام شده باشد ضرورت دارد که فرد در صورت لزوم به دادسرا یا دادگاه مراجعه کرده و اگر قاضی لازم ببیند حضور فردی که امضا کرده نیاز است در این موارد اگر خود این فرد بدون اینکه عذر را بیان کند در دادگاه حاضر نشود دادگاه می تواند فرد را محکوم کرده و از طریق قانونی پیگیر شود.

با امضا کردن متن استشهاد محلی آیا نیازی به ادای شهادت توسط امضاء کنندگان در دادگاه است؟
با امضا کردن متن استشهاد محلی آیا نیازی به ادای شهادت توسط امضاء کنندگان در دادگاه است؟

برای توضیح بیشتر در این زمینه باید گفت که در مواردی که نیاز باشد برای اجرای حکم کیفری شاهدان موجود حضور داشته باشند باید در زمان ممکن که دادگاه در نظر می گیرد حضر یابند. اما در مواردی چون اموری که حقوقی باشند وضعیت متفاوت است و برای زمینه استشهاد محلی اوضاع به این طریق است که اگر فرد امضا کننده ضرورتی به حضور خود در دادگاه نداشته باشد و تمایل به این کار نداشته باشد و به هر صورتی از انجام این کار ممانعت کند نمی توان به هیچ عنوان اداء شهادت این افراد را به اجبار انجام داد

مگر در صورتی که فرد به صورت ناآگاهانه یا به قصد گول دادن دادگاه، امضا کرده باشد و چیزی واقعی را بیان نکند که در این مورد طبق قانون برای بیان کردن هدف اصلی خود در دادگاه حضور یافته و با توجه به شرایط لازم در نظر گرفته شود که اقدام فرد امضاء کننده با هدف خاصی بوده یا خیر.

جعل استشهاد محلی چه جرمی در پی دارد؟

همان طور که بیان شد استشهاد در موارد زیادی استفاده می شود و معمولا افراد در موارد زیادی برای ارائه به دادگاه از این متن استقبال می کنند. در خیلی موارد پیش می آید استشهاد اصلا توسط افراد حاضر در آن محله انجام نشده یا اینکه این افراد به هیچ عنوان در جریان اتفاقات افتاده نباشند و ندانند که علت شکل دادن متن استشهادیه چیست.

جعل استشهاد محلی چه جرمی در پی دارد؟
جعل استشهاد محلی چه جرمی در پی دارد؟

در کل استشهاد خواستن در دادگاه و توسط قانون برای این زمینه است که فردی بخواهد از حقی که برای او وجود دارد به نوعی دفاع کند. البته در مواردی که فرد از کاری که دارد مطمئن باشد استشهاد به طور درست انجام می شود ولی اگر در این مورد حقی که وجود دارد به این طریق باشد که حق را از فرد دریغ کرد نگارش استشهاد به صورت جرم تلقی می شود و استشهادیه را به صورت غیر واقعی می دانند.

معمولا در خیلی موارد در صورتی جعل انجام می شود که به قصد فریب دادن دیگران باشد و به خواسته افراد دقت نشود.

دادگاه برای این که در ارتباط با استشهاد محلی، افراد در صورت داشتن حقوق در نظر گرفته شده و به درستی اقدام کنند برای مواردی که این استشهاد به طور آگاهانه به طور کاملا غیر واقعی امضاء شده باشد جرم تلقی می شود.

استشهاد را یک نوع سند محلی می دانند که غیر رسمی تلقی می شود و  در صورت تنظیم کردن این نوع استشهاد به صورت غیر واقعی، کیفری که برای این جرم در نظر گرفته می شود همان کیفری است که به سندهای غیر رسمی تلقی می شود.

بنا به هدفی که استشهاد جعلی به آن قصد ایجاد شده اقدامات لازم انجام شود. در خیلی موارد دادگاه بررسی کرده که انجام این استشهاد به طور معمول باشد و امور معمولی را شامل شود و به نوعی به خود فرد مربوط باشد دادگاه اگر حکم به انجام مجازات در این زمینه داشته باشد به حکم سنگین اکتفا نکرده و مجازات ساده ای را بر اساس بررسی کامل جوانب و در نظر گرفتن حق و حقوق همه، در نظر می گیرد.

ولی در مواردی که استشهاد محلی تنظمی کردن آن  برای به وجود آوردن مشکلات زیادی در هر گونه نهاد دولتی یا آبروی افراد و پایمال کردن حقوق آنها به طور گسترده در میان باشد دادگاه به جرم از دیدی دیگر می نگرد و مجازات های تعیین شده را بر این اساس مشخص می کند.

لازم است در این زمینه بیان شود که البته در مورد شهادت کذب در هر گونه استشهاد محلی و اینکه شهود متن استشهاد را امضا کنند از مصادیق جرم در نظر گرفته نشود و به نوعی شاید این مورد جرم تلقی نمی شود اما اگر به دادگاه مراجعه کرده و شهادت دروغ بدهند کاملا جرم تلقی می شود و هم شلاق و هم حبس در پی دارد.

پایه استشهاد گرفتن برای این است که حق را در نظر گرفت و به حق از این طریق دست یافت و هنگامی که استشهاد کلا دروغ باشد در دادگاه نمی توان آن را محکوم کرد و به نوعی قانونی بودن این استشهاد دیگر ارزشی ندارد و باید اقدامات بهتری انجام داد.

اثبات کردن مزاحمت چگونه انجام می شود؟

در قانون اسلامی برای افرادی که به هر نوعی مزاحمت برای دیگران ایجاد کنند مجازاتی را در نظر گرفته ی شود تا افراد بدانند که قانون در تمام موارد کوچک تا بزرگ حضور دارد و به طور مستقیم و غیر مستقیم جوانب این قانون ها در زندگی حس شده و امنیت این نوع مسائل مطرح شود مجازات قانون برای این مورد که مزاجمت اثبات می شود معمولا شامل یک ماه تا حدود یک سال می شود. البته در این موارد دادگاه مجازات را در نظر می گیرد

اثبات کردن مزاحمت چگونه انجام می شود؟
اثبات کردن مزاحمت چگونه انجام می شود؟

سپس با توجه به مقدار مزاحمت ایجاد شده یا نوع این مزاحمت، می تواند فردی که مزاحمت ایجاد کرده است را به رفع کردن مزاحمت محکوم کرده یا اینکه حبس را در نظر گیرد. منظور از رفع کردن مزاحمت این است که در محله ای که حقوق فرد رعایت نشده یا اینکه به او بی احترامی شده فرد مزاحم می تواند مراجعه کرده و معذرت خواهی را انجام داد و..

دادگاه برای اینکه آسیب کمتری متوجه افراد شود سعی می کند که اقدامات لازم را انجام دهد و به نوعی از ادامه دادن این کارها که فرد متجاوز انجام داده جلوگیری کند. در این زمینه دادگاه دست به کار می شود.

قانون مدنی ایران این مورد را شامل می شود که به هیچ عنوان فردی نمی تواند ادعا کند که چون حق خود را در نظر می گیرد می تواند که برای دیگران مزاحمت به وجود آورد و به نوعی به حقوق دیگران در هر زمینه ای تجاوز کرده و بیان کند که حق خود را در نظر گرفته است.

در مورد اینکه ارتکاب مزاحمت در چه مکانی انجام شده باید دقت لازم انجام شود. در خیلی موارد این مزاحمت را همه می بینند و هتک حرمت فرد به افراد دیگر را مشاهده می کنند که می توانند اقدام به این کنند که پیگیر شد و به نوعی مزاحمت در ملاء عام صورت گرفته. در موارد دیگری شاید کسی از انجام این مزاحمت زیاد اطلاع نداشته باشد و لازم است که برای افرادی که آگاه هستند به دادگاه توضیحات لازم در مورد آنها ارائه شود.

در این زمینه واژه هایی چون ممانعت از انجام حق و ایجاد کردن مزاحمت با هم فرق دارند.  معمولا ممانعت از حق را مواردی که می دانند که فرد مزاحمتی را اصلا به وجود نمی آورد بلکه فقط صاحب حق را به نوعی از حقی که دارد دور می کند و مانع از رسیدن به حق می شود

در این موارد متصرف عداونی نیز مطرح می شود که به معنی این است که مال را بدون اینکه فرد دیگری رضایت داشته باشد از دست تصرف او خارج کرده و به نوعی کاملا غیر قانونی مالک آن مال شود. ولی ایجاد کردن مزاحمت یعنی فرد مزاحم مالی را از دست کسی جدا نمی کند و مال برای او می ماند اما در کل مزاحمت های دیگری را به وجود می آورد.

دلایلی را برای اثبات کردن مزاحمت در نظر می گیرند که شامل اقرار فرد به این باشد که مزاحمت برای او ایجاد شده است، اگر ممکن است سندی در این زمینه تنظیم شود یا همان متن استشهاد محلی را در نظر گرفت، اگر در این زمینه شاهد وجود دارد بتوان از این شهود در دادگاه استفاده کرد نتیجه بهتری دریافت می شود.

 

وظیفه دادگاه بعد از ارائه دادن استشهاد محلی چیست؟

در خیلی موارد دادگاه نمی تواند بدون هیچ دلیلی اثبات کند که استشهادیه به صورت واقعی تنظیم شده یا اینکه افراد اصلی این کار را نکرده اند. برای اینکه این مورد انجام شود بعد از تحویل دادن متن استشهاد محلی به پاسگاه محل یا دادگاه ،برای بررسی صحت این ادعای مزاحمت و برای اثبات آن اقدام به انجام تمام موارد قانونی می کنند.

در این موارد فرد شاکی نیاز دارد که دادگاه از حق او دفاع کرده و در  صورت تأیید این مزاحمت شرایطی ایجاد کند که دیگر به هیچ عنوان مزاحمتی برای او شکل نگیرد و اگر حقی در زمینه های مختلف ضایع شده در صورت ممکن این کار را انجام داد که دادگاه حق فرد را به حالت قبلی برگرداند و آرامش را به ارمغان آورد.

دادگاه در این مورد بعد از محکوم کردن فرد مزاحم او را مجبور می کند که دیگر کارهایی که انجام داده یا اعمالی که صورت گرفته را دیگر ادامه ندهد و قاضی بتواند به نوعی فرد ایجاد کننده مزاحمت را به اجبار به توقف کردن مزاحمت شکل گرفته کند تا که خسارت هایی بیشتر به فرد شاکی کننده وارد نشود و خسارت های مادی یا معنوی به آنها در این حد باشد و بتوان راه جبرانی را در صورت امکان در نظر گرفت.

وظیفه دادگاه بعد از ارائه دادن استشهاد محلی چیست؟
وظیفه دادگاه بعد از ارائه دادن استشهاد محلی چیست؟

در صورت ایجاد مزاحمت چه اقداماتی باید انجام شود؟

معمولا در صورتی که مزاحمتی ایجاد می شود افراد از راه های مختلفی می توانند پیگیر کنند تا این مزاحمت را دیگران تأیید کرده و از حق خود دفاع کنند و از ایجاد هر گونه مزاحمت بیشتر یا ایجاد ترس و… خودداری شود. خیلی مواقع افراد سعی می کنند که از طریق پلیس 110 اقدام می کنند تا پلیس خود به جمع آوری کردن دلایل مهم در مورد ایجاد کردن مزاحمت بپردازد.

در خیلی موارد پلیس بلافاصله به محلی که مزاحمت ایجاد شده مراجعه کرده و با توجه به مشاهدات خود و تأیید از شاهدان در این زمینه متن مزاحمت را کامل می کند و به تمام موارد و جوانب دقت کرده و سعی می کند که حقوق دو طرف را کاملا مد نظر داشته باشد.

در صورت ایجاد مزاحمت چه اقداماتی باید انجام شود؟
در صورت ایجاد مزاحمت چه اقداماتی باید انجام شود؟

اگر این کار توسط پلیس انجام شود کاملا صورت جلسه ای است که دادگاه آن را قبول دارد و به اندازه شهادتی که یک شاهد در دادگاه ارائه می دهد اعتبار دارد و در بیشتر زمینه ها لازم نیست که به دادگاه دفاعیات دیگری ارائه داد و همین متن ارائه شده توسط پاسگاه سند محکمی برای دادگاه تلقی می شود.

قانون جامعه ایران این است که تحت هیچ شرایطی نمی توان برای فردی مزاحمت به وجود آورد و قانون در هیچ زمینه ای این حق را به کسی نمی دهد. افراد هیچ نوع حقی برای به وجود آوردن مزاحمت از لحاظ مختلف برای اشخاص دیگر ندارند و حتما قانون با این افراد برخورد قاطع و طبق قانون مدنی را انجام می دهد.

در مواردی که فرد مزاحم بدون اینکه متصرفات فرد دیگری را از دست او خارج کند به این تصرفات که دارد حمله کرده و مزاحمت به وجود آورد می توان پیگیر شد.

در خیلی موارد فرد مدعی می خواهد که فردی که برای او مزاحمت به وجود آورده قسم بخورد که این کار را کرده اما در واقع این حق را ندارد و باید ثابت شود که فرد مدعی از فردی که به او مزاحمت رسانده هیچ گونه حقی را ضایع نکرده باشد و از این طریق بتواند بیان کند که این فرد برای او مزاحمت ایجاد کرده و باید این فرد سوگند بخورد.

 

اهمیت اجرای قانون برای مزاحمان در چیست؟

همان اندازه که تن و جسم افراد باید در آزادی باشد به همان نسبت آزادی روان نیز اهمیت دارد. در خیلی موارد آزادی یا هتک حرمت به صورت جسمی آسیبی وارد نمی کند اما با بررسی های انجام شده مشخص می شود که به صورت روحی و روانی تأثیرات خیلی بدی را بر جای گذاشته است.

در این مورد بحث آزادی روان نیز مطرح می شود که به این معنی است که هر فردی بتواند بر طبق قانون و عرف جامعه آزادی هایی که وجود دارد را داشته باشد و از قوانین خود تخطی نکرده یا اینکه فردی در حق او از قانون فراتر نرود.

در این مورد نیز ضرورت دارد که افراد این حدود را رعایت کرده و مزاحم هم نشوند. اهمیت انجام دادن قانون و مجازات مزاحمان از آنجایی نشات می گیرد که با برقراری آن امنیت و آزادی روان و شادی و نشاط در جامعه بیشتر می شود.

هدف ایجاد کردن قوانین این است که در جامعه از حقوق افراد دفاع شودو به نوعی آزادی های فردی حفظ شود و افرادی که آن جامعه را شکل داده اند در امنیت کامل باشند.

تجربه در این زمینه ثابت کرده که تأمین کردن امنیت افراد و در نظر گرفتن مصالحی که در جامعه ضرورت دارد تنها در مواردی امکان دارد که به حق افراد احترام گذاشته شود و به هیچ عنوان آزادی های لازم در اجتماع از او سلب نشود.

برای جلوگیری از این موارد است که قانون به وجود آمده تا بتواند به عنوان مظهری از ایجاد ثدرت اجتماعی از آن یاد کرد و از ایجاد هر نوع مزاحمتی که وجود دارد اعم از حق و حقوق فردی یا اجتماعی و… خودداری به عمل آید.

در جامعه حق قانونگذار این است که تلاش کند در ارتباط با قانون اجرای صحیحی را در نظر داشته باشد و به نوعی آزادی های لازم برای هر فرد را به بیشترین حد برساند و حافظ این نوع امنیت و حق و حقوق باشد.

چه اطلاعاتی از فرد شاکی لازم است در متن استشهاد بیان شود؟

در مورد فرد شاکی که قصد دارد استشهاد محلی را پر کند لازم است که تمام اطلاعات فردی و مواردی که ضرورت دارد را بیان کند. نام و نام خانوادگی را به طور کامل قید کند. نام پدر فرد شاکی، اینکه چند سال دارد، شغل این فرد چیست و در صورت امکان آدرس دقیق محل کار نیز قید شود، سطح تحصیلات فرد، مجرد یودن یا متأهل بودن این فرد، مذهب فرد شاکی چیست و… شماره شناسنامه و نوشتن کد ملی نیز کاملا ضرورت دارد.

آدرس دقیق منزل و اگر آدرس ایمیل یا جیمیل دارد بهتر است نوشته شود. شماره تلفن ثابت و همچنین شماره همراهی که در دسترس فرد شاکی باشد و نوشتن کدپستی نیز لازم است.

چه اطلاعاتی از فرد شاکی لازم است در متن استشهاد بیان شود؟
چه اطلاعاتی از فرد شاکی لازم است در متن استشهاد بیان شود؟

در صورت اطلاع، تاریخ دقیق انجام این جرم و مزاحمت نیز بیان شود. اگر مکان دقیق وقوع مزاحمت همان جایی است که قرار است استشهاد محلی انجام شود نیز محل دقیق انجام این مزاحمت قید شود.

در این متن لازم است که دلیل شکایت به طور کامل شرح داده شود و اگر نیروی انتظامی در این مورد وارد عمل شده و اقداماتی انجام داده است بتوان از گزارش کامل نیروی انتظامی استفاده کرد.

در مورد استشهاد محلی به طور کامل اسامی افراد نوشته شود، مشخصات فردی دیگر که ضرورت دارد نیاز است در نظر گرفته شود و آدرس منزل شاهدان که امضاء کرده اند نیز بیان شود و اگر شاهدانی عینی می توانند در دادگاه حضور یابند اسم آنها نیز در متن بیان شود.

مستندات دیگری که در صورت وجود داشتن می توان ارائه داد به نشانی فردی مربوط می شود که از او شکایت شده و استشهادیه بر علیه او انجام شده است و مشخصات فردی این فرد را تا جایی که می دانند باید در متن تکمیل کنند.

برای استشهاد محلی امضای چند نفر لازم است؟

باید در این زمینه بیان کرد که در ارتباط با استشهاد محلی به اینکه چند نفر باید آن را امضا کنند اهمیتی داده نمی شود و مسلما واضح است که اگر افرادی بیشتر حضور داشته باشند قطعا در این مورد بیشتر نتیجه را دادگاه تأیید می کند زیرا صحت اینکه این مزاحمت شکل گرفته بیشتر است.

برای استشهاد محلی امضای چند نفر لازم است؟
برای استشهاد محلی امضای چند نفر لازم است؟

مزاحمت به چه روش هایی شکل می گیرد؟

مزاحمت از روش های گوناگونی توسط فرد مزاحم صورت می گیرد و هر کدام از این موارد به نوعی مصداقی برای مزاحمت تلقی می شود.

هر گونه فحاشی کردن، گفتن حرف های رکیک یا تهمت زدن به فرد می تواند پیگیر قانونی شد و مزاحمت در نظر گرفته می شود.

هر فردی که به نوعی باعث ایجاد کردن آزار و اذیت شود و سرو صدا ایجاد کند یا اینکه به نوعی دستگاه هایی چون پخش کننده صدا داشته باشد و امنیت و آرامش روحی افراد را به هم بزند یا به نوعی با انجام کارهایی افراد نتوانند کارهایشان را انجام دهند و کسب و کار را مختل کند، به مزاحمت محکوم شده و دادگاه بر طبق قانون حبس یا شلاق و حبس را در نظر می گیرد.

مزاحمت به چه روش هایی شکل می گیرد؟
مزاحمت به چه روش هایی شکل می گیرد؟

هر فردی که با ایجاد کردن هیاهو یا جار و جنجالی اقدام کند یا حرکاتی انجام دهد که در جامعه به عنوان غیر متعارف در نظر گرفته می شود و به نوعی آرامش عمومی را بر هم زده و نظم را اخلال کند یا با انجام کارهایی مردم را از کارهایشان ممنوع کند دادگاه می تواند او را محکوم  کرده و حق را برگرداند.

این مزاحمت ها موارد مختلف دیگری را در پی دارد. همسایه ای مقررات شهروندان دیگر را نادیده می گیرد و به نوعی در دوره طولانی به کارهایی چون انجام دادن مهمانی ها تا دیر وقت، ایجاد سر و صدا کردن و موارد دیگر اقدام می کند و این کار را بارها انجام می دهد.

در خیلی موارد افراد ترجیح می دهند برای برطرف کردن مزاحمت محل خود به پلیس مراجعه کرده و از پلیس گزارش لازم را ارائه داده و شکایت را تنظیم کنند اما باید گفت که پلیس در خیلی موارد برای پیگیری این مطلب نیاز به این دارد که به صورت کامل تر پیگیر این مساله باشد و نیاز است که استشهاد محلی را از طریق افراد نزدیک در این مورد چون دیگر همسایه ها برای اینکه مزاحمت را اثبات کند پیگیر شد و محکوم کرد.

در مواردی مزاحمت کردن به نوعی به هر گونه سر و صدا نیز مربوط می شود، همچنین افرادی در پارک کردن ماشین خود در پارکینگ برای دیگر همسایه ها مزاحمت ایجاد می کنند یا مکانی که متعلق به فرد دیگری است را اشغال کرده و در این زمینه مزاحمت ملکی ایجاد می کند را می توان از طریق استشهاد محلی که به نوعی برای مزاحمت فراهم شده است انجام داد.

انواع دیگر اینکه بتوان استشهاد را برای مزاحمت فراهم کرد به هر گونه مزاحمت ملکی نیز اشاره دارد، همچنین ممانعت از دادن حق طرف مقابل یا اینکه فرد مقابل بع فرد توهین کرده یا با ضرب و جرح نیز همراه باشد که همراه با ایجاد مزاحمت به فرد توهین نیز می کند.

با ایجاد کردن مزاحمت در خیلی موارد ملکی از کسی گرفته نمی شود یا پولی و مالی را از او کسر نمی کنند بلکه تنها شخص مزاحم باعث می شود که یک فرد دیگری از حقی که قانون در این زمینه برای کسی در نظر گرفته است دور شود.

در هر صورتی اگر مزاحمت هایی ایجاد شود که به نوعی با حرکات خود یا هر گونه اعمالی که توهین آمیز باشد به فرد مقابل بی احترامی کرده و حقوق او را ضایع کرده یا به او هتک حرمت شود می توان این موارد را جرم در نظر گرفت.

دادگاه بر اساس مزاحمت ایجاد شده به انجام این که جرم چه حدی باشد رضایت می دهد. در خیلی موارد به حبس یا جریمه کردن نقدی یا شلاق و… محکومیت انجام می شود.

مزاحمت می تواند هم به صورت هر گونه تعرض باشد که اگر شاهدینی در این زمینه حضور داشته باشند مناسب تر است یا اینکه عملی به صورت توهین آمیز به فرد ارائه شود.

مزاحمت یک عمل ناپایدار محسوب می شود که از فرد مزاحم صادر شده و طبق قانون می توان پیگیر آن شد تا ادامه پیدا نکند.

ارکان مزاحمت شامل چه مواردی می شود؟

در مورد ارکان مزاحمت گفته می شود که اولا باید مزاحمتی انجام شده باشد و  اتفاق افتاده باشد. فردی که شاکی است به او توهینی شده باشد یا به نوعی چیزی از او سلب شده باشد چه آرامش روحی و روانی و چه امنیت و… در صورت بیان نکردن این نوع مزاحمت، ادامه دار باشد و فرد مزاحم قصد نداشته باشد که این ماجرا را تمام کند.

ارکان مزاحمت شامل چه مواردی می شود؟
ارکان مزاحمت شامل چه مواردی می شود؟

در ارتباط مزاحمت شکل گرفته توجه به چه مواردی حائز اهمیت است؟

موارد مهمی وجود دارد که در ارتباط با مزاحمت از جوانب مختلف باید سنجید و این موارد ر ا در نطر گرفت تا به هدف اصلی که پس گرفتن حق آرامش و امنیت است بتوان مجددا دست یافت. در مورد شکایت کردن باید به فردی که مزاحمت را ایجاد کرده دقت کرده و نوع مزاحمت را در نظر گرفته و بر اساس منطق در این مورد تصمیم درستی گرفت که آیا انجام دادن شکایت و پیگیر شدن از لحاظ قانونی و تنظیم کردن موردی چون استشهاد محلی چه قدر می تواند به فرد کمک کند.

فردی که قصد دارد شکایت کند به رفتار خود نیز در این باره دقت کند و اگر او نیز متقابلا در حق فرد مقابل مزاحمتی ایجاد کرده است در صدد برطرف کردن آن باشد به حقوقی که خود در نظر نگرفته نیز توجه داشته باشد.

در صورتی که امکان دارد از همان ابتدا برای برقراری دوباره حقوق و امنیت از طریق ملاقاتی به صورت حضوری یا صحبت با چند نفر اقدام شود و در مواردی که نتیجه لازم دریافت نشد از طریق قانونی و به صورت دادگاه اقدامات لازم برای تهیه استشهادیه انجام شود.

اما اگر ماجرای رخ داده شده خیلی جدی باشد و به هیچ عنوان نمی توان از طریق صحبت کردن و مشورت مزاحمت را از بین برد باید از طریق قانون پیگیر شد. پلیس 110 و مراجعه به دادگاه شامل این موارد می شود.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام