وام تضمینی

وام تضمینی

وام تضمینی در واقع پول یا هر نوع دارایی است که از طرف وام گیرنده به وام دهنده پرداخت می شود. یکی از مهم ترین خدمات بانک ها که مورد علاقه ی تمام اقشار جامعه است وام با سند ملکی و تسهیلات است که بخشی از خدمات بانکی است اما مفهوم وام با تسهیلات بانکی متفاوت است .

تسهیلات بانکی چیست ؟

از لحاظ لغوی کلمه ی تسهیلات از ریشه ی سهل می آید به معنی آسان کردن. در واقع تسهیلات بانکی همان خروجی های اصلی بانک ها هستند که نقدینگی های سرگردان در جامعه را درگیر می کند. به این معنا که یک بانک با تجهیز منابع که همان حقوق صاحبان سهام و انوع سپرده ها و یا بدهی ها است آن ها را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به کار می برند و همچنین موضوع نقدینگی و احتیاج به آن از اهمیت فراوانی بر خوردار است.

کلمه ی وام در بانک داری اسلامی صرفا برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کار می رود.

وام تضمینی

وام چیست ؟

در واقع وام قرض دادن نوعی پول یا دارایی به صورت سود دار است که در بازده زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده رد و بدل می شود. این نوع تبادل بین دو نفر از زمان های گذشته در بین مردم یک جامعه رواج داشته. در این نوع تبادل قوانین و مقررات مختلفی وجود دارد اما در کشور های اسلامی این امر بر اساس بانک داری اسلامی صورت می گیرد.

انواع مختلفی وام وجود دارد که عبارت است از وام خرید مسکن, وام تعمیرات, وام تولید, وام خرید کالا, وام کسب و کار و …..

موارد اعطای تسهیلات

اعطای وام برای رفع احتیاجات افراد مثل هزینه های ازدواج و تهیه ی جهیزیه, هزینه ی درمانی, کمک هزینه ی تحصیلات, کمک هزینه برای ساخت و ساز مسکن در روستاها .

اعطای تسهیلات به شرکت های تعاونی به منظور ایجاد کار

اعطای تسهیلات به واحد های تولیدی به منظور کمک به افزایش تولید , راه اندازی واحد های تولیدی راکد, و توسعه ی واحد های تولیدی کوچک کار گاه ها.

چک ضمانت وام

مطابق با ماده ی 684 قانون مدنی ؛ عقد ضمان عبارت است از اینکه شخصی مالی را که بر ذمه ی دیگری است به عهده بگیرد . به عبارت ساده تر شخص متعهد شده , ضامن و طرف دیگر را مضمون و شخص ثالث را مدیون اصلی می گویند.

وام تضمینی

شرایط ضامن چیست؟

ضامن باید عاقل و بالغ باشد

همچنین در ضمانت لازم نیست که ضامن مدیون اصلی را بشناسد.

شرایط ضمانت

عقد ضمانت قابل فسخ نیست و نیاز به قبول دارد که بین ضامن و طلبکار صورت می گیرد

رضایت مدیون اصلی ؛ رضایت بدهکار نقشی در عقد ضمانت ندارد زیرا رضایت داوطلبانه صحیح است بدین صورت که اگر کسی داوطلبانه ضامن شود و عقد ضمانت را قبول کند صحیح می باشد و بدهکار نمی تواند اعتراض کند .

اگر طلب کار طلب خود را به ضامن ببخشد ضامن نمی تواند از بدهکار چیزی بگیرد و یا اگر مقداری از طلب خود را ببخشد دیگر نم تواند آن مبلغ را طلب کند و اگر همه یا بخشی از مبلغ را از باب خمس یا زکات و یا صدقات و امثال این ها محاسبه کند ضامن می تواند از بدهکار مطالبه کند.

ضامن باید ثروت مند باشد به اندازه ای که بتواند طلب او را پرداخت کند.

مقررات مربوط به عقد ضمانت

طبق ماده ی  698 قانون مدنی بعد از اینکه ضمان به طور صحیح واقع شد ذمه مضمون عنه بری و ذمه ضامن به مضمون له مشغول می شود.

برداشت پول از حساب ضامن , ضامن پس از قبول عقد ضمانت فرم قرار داد وام را امضا می کند و با امضای ضامن به طلبکار این اختیار داده می شود که در صورت عدم پرداخت بدهی توسط بدهکار , طلبکار بدهی خود را از فیش حقوقی و سپرده های متعلق به ضامن برداشت نماید.

با مطالعه ی شرایط وام و تضمین آن می توان برای یک وام تضمینی اقدام کرد.

چک ضمانت چیست ؟

چک ضمانت یا چکی که بابت تضمین انجام تعهد صادر می شود در صورتی امکان وصول شدن را دارد که متعهد به تعهد خود عمل نکرده باشد و در تعهد خود قصور کرده باشد.

بر اساس بخش نامه ای که از بانک مرکزی به شبکه های بانکی برای صدور چک های تضمین شده ابلاغ کرد از این پس چک های تضمین شده صرفا در وجه ذینفع صادر می شود و همچنین درج مشخصات ذینفع بر روی برگ چک الزامی است.

شرایط دریافت وام با سند خانه و ضامن در بانک های مختلف و نوع وام متفاوت است اما قانون ضمانت در همه نوع وام ثابت بوده و صدق می کند. برای مثال برخی وام ها نیازمند دو ضامن هستند در حالی که یک سری از وام ها برای ضمانت نیازمند سفته است .

با توجه به شرایط ضامن اگر ضامنی برای برداشت وجه از حساب خود با حساب خالی مواجه شد نباید تعجب بکند چرا که از قبل اجاره ی هر گونه برداشت از حساب خود را به طلبکار داده است.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “وام تضمینی

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام