جرم قسم و شهادت دروغ

جرم قسم و شهادت دروغ

هر گاه شخصی در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد مرتکب جرم شده است. رد ادامه مقاله به جرم قسم و شهادت دروغ می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما به صورت رایگان در تماس باشید .

09121304085

استفاده از قسم و شهادت

هر گاه شخصی از فرد دیگری شکایت داشته باشد باید نزد مراجع قضایی رفته و شکایت خود را مطرح کند اما اگر فردی قصد داشته باشد از دیگری شکایت کند باید مدارک و دلایلی برای اثبات ادعای خود داشته باشد.

فرد اگر بخواهد دعوای کیفری را مطرح کند یا دعوای حقوقی به این صورت که برای اثبات دعوی در دعوای حقوقی از اقرار ، سند ، شهادت و تحقیقات محلی باید از شهادت و قسم استفاده کند.

قسم یا شهادت در دعاوی کیفری و حقوقی از جمله دلایل اثبات دعوا می باشد. هر فردی که برای اثبات هر ادعایی که دارد سوگند یا قسم بخورد مسئول می باشد.

بر طبق قانون مجازات اسلامی اگر فردی به دروغ شهادت بدهد یا قسم دروغ بخورد مرتکب جرم قسم و شهادت دروغ شده است و دارای مجازات می باشد.

جرم قسم و شهادت دروغ

جرم قسم و شهادت دروغ

بر طبق قانون مجازات اسلامی شاکی برای اثبات شکایت و ادعای خود نیاز به ارائه مدارک و شواهدی دارد در غیر این صورت می توانند با ادای سوگند صحبت های خود را اثبات کنند.

اما اگر به دورغ قسم بخورند و شهادت دروغ بدهند در صورتی که بعد از مدتی مشخص شود قسم وی راست نبوده است ، ادا کننده سوگند دروغ مجرم می باشد و مجازات می شود.

قانون گذار در ماده 649 قانون مجازات اسلامی اظهار داشته است که هر کس در دعوای حقوقی که قسم متوجه او شده باشد سوگند و شهادت دروغ یاد کند محکوم خواهد شد.

برای مثال اگر شخصی علیه دیگری دعوای خیانت در امانت در دادگاه مطرح کرده باشد و خوانده دعوا با ادای سوگند دروغ خود را تبرئه نماید و بعد مدرکی که بیان کننده نادرستی آن باشد خوانده مرتکب جرم قسم و شهادت دروغ شده است.

جرم قسم و شهادت دروغ

مجازات جرم قسم و شهادت دروغ

هر عمل خلافی مستوجب مجازات می باشد هم چنین برای جرم قسم و شهادت دروغ به دلیل ان که برای اثبات امر حقی که نا حق شده است جرم محسوب می شود.

به موجب ماده 649 و 650 قانون مجازات اسلامی جزای جرم قسم و شهادت دروغ این است که شخص به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهد شد.

قاضی باید مجرم را به حداقل 6 ماه و حداکثر 2 سال حبس  محکوم نماید و هر گاه شخصی در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به 3 ماه و یک روز و تا دو سال حبس و یا به 1 میلیون و پانصد هزار ریال تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

منظور از جرم هر نوع رفتار اعم از فعل یا ترک فعلی است که در قوانین کشوری جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

هر شخصی (اعم از حقیقی و حقوقی) که ارتکاب عمل مجرمانه به او نسبت داده شده باشد و در محکمه صالح صحت این ارتکاب احراز شده باشد و در نهایت منظور از مسئولیت کیفری قابلیت انتساب عمل مجرمانه به متهم و به عبارت بهتر استحقاق مرتکب عمل مجرمانه به تحمل مجازات محکوم می شود.

شکایت های کیفری مربوط به دعاوی کیفری است که مقررات مربوط به آئین دادرسی کیفری بر آن حاکم می باشد  ولی دادخواست های حقوقی مربوط به ثبت دعوای حقوقی است  که مقررات آئین دادرسی مدنی در آن اعمال و اجرا می ‌شود.

 

در دعاوی کیفری با استفاده از وکیل کیفری می توانید دفاع موثری را در دادگاه انجام دهید که از عواقب کیفری ناشی از شکایت جلوگیری می شود زیرا غالباً عدم استفاده از حق دفاع به منزله قبول اتهام می باشد.

در این مقاله با جرم قسم و شهادت دروغ آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام