قرار شبه قاطع

قرار شبه قاطع

یکی از تصمیماتی که دادگاه ها در پی رسیدگی به پرونده ها اتخاذ می کنند قرارها می باشند. در ادامه این مقاله به قرار شبه قاطع می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوان ما در تماس باشید .

09121304085

قرار شبه قاطع

انواع قرار شبه قاطع

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، انواع قرار شبه قاطع را می توان شامل موارد زیر دانست :

قرار عدم اهلیت یکی از طرفین : بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی قرار عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا در آن در نظر گرفته است.

در ماده 84 قانون آیین دادرسی ، در صورتی که خواهان به جهتی از جهات قانونی از قبیل صِغَر ، عدم رشد ، جنون یا ممنوعیت از تصرف در اموال در نتیجه حکم ورشکستگی ، اهلیت قانونی برای اقامه دعوا نداشته باشد ، خوانده می تواند ایراد کند.

قرار عدم صلاحیت : قرار عدم صلاحیت یکی دیگر از قرار شبه قاطع می باشد.

با صدور این قرار ، پرونده از دادگاهی که دعوا در آن اقامه شده است خارج می شود و حسب مورد پرونده به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد و یا برای تعیین مرجع صالح به دیوان عالی کشور فرستاده می شود. این قرار به طرفین دعوا ابلاغ نخواهد شد و قابل شکایت نمی باشد.

قرار امتناع از رسیدگی  :با صدور قرار امتناع از رسیدگی ، پرونده از شعبه رسیدگی کننده به دعوا خارج خواهد شد ، اما دعوا در شعبه دیگری از همان دادگاه یا دادگاه دیگر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

شبه قاطع2 1

قرار شبه قاطع

منظور از قرار شبه قاطع  قرارهایی می باشند که با صدور آن از طرف دادگاه ، یا پرونده از دور رسیدگی خارج خواهد شد. مانند قرار عدم صلاحیت و قرار امتناع از رسیدگی که باعث می شود دادگاه به آن پرونده رسیدگی کند و آن را به جای دیگری ارجاع کند.

یکی از انواع قرارهایی که توسط دادگاه صادر خواهد شد ، قرار شبه قاطع می باشند که شباهت بسیار کمی به قرار های قاطع دعوا دارند اما با یک دیگر متفاوت هستند.

قرار‌های قاطع دعوا دقیقاً مانند احکام پاک نویس می‌ شوند و به صورت دادنامه درمی ‌آیند ، بنابراین به اصحاب دعوا ابلاغ خواهند شد.

این دسته از قرار‌ها از قدرت اثباتی برخوردار می باشند ، ولی از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار نیستند به استثنای قرار سقوط دعوا که از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار می باشد.

قرار‌های قاطع دعوا نیز همانند احکام دادگاه نمی ‌توانند موضوع دعوای ابطال یا بطلان قرار بگیرند ، چون تنها راه بی اثر ساختن این دسته از قرار‌ها اعتراض و شکایت نسبت به آن ها می باشد.

قرار امتناع از رسیدگی ممکن است به استناد تبصره ماده ۳ قانون جدید نیز صادر شود بر اساس ماده ۳ قانون جدید ، ( قضات دادگاه موظف هستند موافق قوانین ، به دعاوی رسیدگی کند حکم مقتضی صادر و یا فصل خصومت نمایند در صورتی که قوانین موضوعه کاملا صریح نبوده باشد یا متعارض باشد یا اصلا قانونی در قضیه مطرح شده وجود نداشته باشد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتوای معتبر و اصول حقوقی که مغایر با موازین شرعی نباشد حکم قضایی را صادر نمایند .

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسا شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را بهدادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

 

در این مقاله با قرار شبه قاطع آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام