معامله فضولی

معامله فضولی

به معامله‌ ای گفته می ‌شود که شخص برای دیگری یا با مال دیگری آن را معامله کرده باشد. در ادامه این مقاله به معامله فضولی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوان ما در تماس باشید .

09121304085

معامله فضولی

آثار معامله فضولی

سرنوشت معامله فضولی را مالک مشخص می کند . اصیل وقتی در حال معامله با فضول باشد ، چه بداند و چه نداند که در حال معامله با فضول می باشد ، به انجام معامله رغبت داشته است .

فضول هم که در معامله نقشی ندارد پس تنها کسی که باید سرنوشت قرارداد وآثار آن را مشخص کند مالک می باشد.

پذیرش معامله : اولین اثر معامله ، پذیرش معامله از طرف مالک می باشد . در صورتی که مالک معامله را بپذیرد ، معامله  کامل می شود  و از لحظه پذیرش قرارداد بین مالک و اصیل معتبر خواهد بود و هر دو باید به آن عمل کنند .

تایید مالک هم می تواند به صورت صریح اعلام شده باشد یعنی مثلا مالک به اصیل بگوید معامله با تو را می پذیرم ، یا این که به طور غیر مستقیم معامله را بپذیرد مثلا از اصیل درخواست اجاره بها کند .

رد معامله : دومین اثر در معامله فضولی می باشد. مالک می تواند معامله فضولی را کاملا رد کند و به آثار آن نسبت به خودش پایان دهد .

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که برای مالک مدتی جهت تایید یا رد معامله تعیین نشده باشد . از طرفی اصیل نیز تا زمانی که مالک تکلیف قرارداد را مشخص نکرده است حق فسخ معامله را ندارد و باید به آن پایبند بماند .

اما اگر در این مدت که مالک در حال تصمیم گیری برای معامله فضولی می باشد ، به اصیل ضرری از بابت معامله وارد شود ، با اثبات آن می تواند معامله را بر هم بزند .

معامله فضولی

معامله فضولی

معامله فضولی به این معنا می باشد که کسی که صاحب مالی نباشد یا از طرف مالک آن اجازه ندارد ،  اقدام به انجام یک عمل حقوقی نسبت به مال کند .

به فردی که بدون اجازه مالک ، مال او را معامله کرده باشد ، فضول می گویند . اقدام حقوقی نسبت به مال یعنی این که فضول با مال کاری کند ، که انجام آن تنها در حوزه اختیارات مالک می باشد.

برای مثال الف ، ماشین ب را بدون اجازه او به ج می فروشد یا به کسی اجاره می دهد . با توجه به این مثال می توان گفت که در هر معامله فضولی 3 نفر وجود دارند :

مالک : کسی قانونا ملک به او تعلق دارد.

فضول : کسی که بدون اجازه و داشتن حقی ، اقدام به انجام معامله نسبت به مال دیگری کند .

اصیل : کسی که فضول با او معامله کرده باشد.

امکان دارد که شخص فضول ، با سوء نیت یا حتی بدون سوء نیت مال دیگری را مورد معامله قرار داده باشد یا حتی به گمان این که از طرف صاحب مال ، وکالت یا نمایندگی دارد ، اقدام به انعقاد معامله کند.

در هر حال این کار نیازمند رضایت مالک می باشد و علاوه‌ بر تبعات حقوقی درصورت وجود سوء‌ نیت ، آثار کیفری نیز به همراه دارد.

معامله فضولی پیش از آن که از طرف مالک ، تنفیذ یا رد بشود ، باطل نمی باشد اما صحیح و معتبر نیز نیست ، بلکه یک عقد غیر نافذ می باشد.

هر گاه مالک ، معامله فضولی را انجام دهد و یا اجازه آن را بدهد ، معامله کامل شده است و آثار حقوقی خود را در پی خواهد داشت.

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

 

در این مقاله با معامله فضولی آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان با مشاوران مجرب خود می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام