خیار عیب

خیار عیب

در قانون مدنی به انواع خیار پرداخته شده است. در این مقاله ما به خیار عیب می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

خیار عیب

فسخ خیار عیب

حق فسخ اولین راه حلی است که مشتری در برخورد با فسخ عیب انجام می دهد. یعنی مشتری میتواند به طور کامل قرارداد خود را فسخ کند.

در مواردی نیز مشتری نمی تواند قرارداد را فسخ کند و می تواند نسبت به عیب مابه التفاوت را دریافت کند مانند : هنگام تلف شدن مبیع نزد مشتری یا منتقل کردن آن به شخصی دیگر.

در صورتی که تغییری در مبیع پیدا شده باشد اعم از این که تغییر به فعل مشتری باشد یا خیر.

هنگامی که بعد از قبض مبیع عیب دیگری در آن به وجود آمده باشد مگر این که در زمان خیار مختص به مشتری اتفاق افتاده باشد که در این موقع مانع از فسخ نمی باشد.

خیار عیب

گاهی مردم اقدام به خرید کالایی می نمایند و بعد از خرید آن کالا متوجه عیوب و نقصی در آن می شوند. در این موقع قانون گذار و شرع مقدس این اختیار را برای خریدار محفوظ داشته است.

با مراجعه به فروشنده کالای معیوب را پس می دهد و پول پرداختی اش را باز پس گیرد و فسخ عیب نماید. خیار عیب به معنای فسخ قرارداد می باشد.

در خیار عیب امکان فسخ معامله برای خریدار وجود عیب در کالا می باشد. قانون گذار در این مورد تاکید دارد که تشخیص خیار عیب با توجه به عرف و قواعد معمول صورت می گیرد و خیار عیب می تواند در زمان و مکان مختلف تشخیص های متفاوتی را در بر بگیرد.

خیار عیب

موارد فسخ خیار عیب

در شرایط خاصی مشتری حق فسخ به جهت خیار عیب را دارد و تنها امکان و طالبه ارش را در اختیار دارد. در قانون مدنی ماده 429 مشتری نمی تواند بیع را فسخ کند و فقط می تواند ارش بگیرد.

در صورتی که کالا مورد نظر از بین رفته باشد و یا این که از جانب خریدار به فرد دیگری منتقل کرده باشد.

در شرایطی که تغییری در مبیع آن کالا ایجاد شده باشد و این که تغییر به خواست خریدار انجام شده باشد یا خیر.

در شرایطی که بعد از دریافت کردن آن کالا توسط مشتری عیب دیگری در آن کالا ایجاد شده باشد. مگر این که در هنگام فسخ عیب مختص به مشتری ایجاد شده باشد که مانع از فسخ معامله نمی باشد.

با این حال خریدار در موارد فوق نمی تواند اقدام به خیار عیب کند و باید مابه التفاوت کالای معیوب با کالای سالم را دریافت کند.

قیمت واقعی کالا در عین بی عیبی و قیمت واقعی آن در حال معیوبی توسط کارشناس رسمی تعیین می شود. اگر قیمت آن در عین بی عیبی مساوی با قیمتی باشد که در زمان بیع بین دو طرف مقرر شده تفوت بین این قیمت و قیمت بیع در حال معیوب بودن مقدار ارش خواهد بود.

اگر قیمت کالا در حال بی عیبی کم تر یا زیادتر از ثمن معامله باشد نسبت به قیمت کالا در حال معیوبی و قیمت آن در حال بی عیبی معیین شده باشد و خریدار باید ثمن مقرر به همان نسبت نگه دارد و بقیه را به عنوان ارش به مشتری رد کند.

در واقع برای فراهم شدن اختیار خیار عیب قرارداد و معامله به موجب خیار عیب باید دو شرط اصلی در کالا و معامله صورت گرفته وجود داشته باشد.

تشخیص فسخ عیب با توجه به عرف و قواعد معمول صورت می گیرد و با عنایت به همین موضوع ، فسخ عیب ‌می ‌تواند در زمان و مکان‌ های مختلف ، تشخیص‌ های متفاوتی را در برگیرد.

در این مقاله با خیار عیب آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید و از مشاورین مجرب ان بهره مند شوید.

این سایت و موسسه با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری در امور خیار عیب می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه معتبر قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه و مشاوران مجرب آن در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام