طلاق غیابی

طلاق غیابی

زمانی که مرد یا زن در غیاب یک دیگر بخواهند که برای طلاق اقدام کنند باید دادخواست طلاق غیابی بدهند. در ادامه به طلاق غیابی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

 

طلاق غیابی

طلاق از طرف مرد

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد می باشد. لذا اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسرش بدهد چه زن در دادگاه حاضر باشد و یا حضور پیدا نکند و لایحه نیز ندهد قطعا رای طلاق صادر خواهد شد.

ولی در حالت دوم رای صادره طلاق غیابی می باشد و زن می تواند در مهلت قانونی واخواهی کند. رای طلاق به دررخواست مرد از سوی دادگاه صادر می شود. ولی ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن (زوجه) می باشد که در رای دادگاه منعکس می گردد.

بعد از صدور حکم طلاق غیابی به درخواست زوج اگر مهریه قبلا توسط زوجه مطالبه نشده باشد زوج در صورت مصر بودن و عدم توانایی پرداخت مهریه می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به همان شعبه صادر کننده تقدیم کند.

دادگاه در صورت حضور نیافتن زوجه و یا نبودن او با توجه به شهادت شهود زوج ، مهریه را برای او تقسیط می کند.

طلاق از طرف زن

هر گاه زنی به طرفیت شوهر دادخواست طلاق غیابی را بدهد و زن دلیلی محکمه پسند برای حکم طلاق ارائه کند و شوهر علی رغم ابلاغ در دادگاه حاضر نشده باشد و لایحه ندهد و اخطاریه دادگاه هم به او ابلاغ واقعی نشده باشد رای طلاقی که از سوی دادگاه صادر می شود غیابی می باشد.

 

غیابی

طلاق غیابی

یکی از مواردی که بر طبق قانون زوجه می تواند از دادگاه تقاضای طلاق بکند غیابی این است زوج (شوهر) به مدت ۴ سال تمام مفقود الاثر باشد در این صورت مطابق قانون مدنی ماده ۱۰۲۹ تقاضای طلاق صادر می شود.

هر گاه مرد (شوهر) شروط چاپی عقدنامه را امضا کرده باشد بر طبق بندهای 8 و 11 عقدنامه ترک منزل به مدت 6 ماه هم از موجبات طلاق خواهد بود و اگر مرد در دادگاه حاضر نشود رای طلاق غیابی می باشد.

هر گاه زنی از شوهر وکالت طلاق  کامل داشته باشد ، می تواند با انتخاب وکیل مجرب دادگستری به وکالت از شوهر و بدون حضور او و از طریق طلاق توافقی دادخواست طلاق بدهد.

بر اساس ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی ، هر گاه شوهر از دادن نفقه خودداری کند و یا توانایی مالی پرداخت نفقه را نداشته باشد و دادگاه نتواند او را ملزم به اجرای حکم و دادن نفقه کند ، زن می‌ تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

دادگاه شوهر را مجبور به طلاق می ‌کند و اگر شوهر از آن خودداری کند و زن را طلاق ندهد ، نماینده دادگاه به‌ جای شوهر اقدام به طلاق و امضای سند آن خواهد کرد.

در حالت دوم یعنی طلاق زن توسط قاضی ، درصورتی‌ که شوهر در داگاه حضور پیدا نکند و لایحه ندهد یا ابلاغ به او واقعی نباشد ، رای غیابی خواهد بود.

بعد از طلاق ، زن باید عده ی وفات نگه دارد. یعنی به مدت چهار ماه و ده روز از شوهر کردن خودداری کند. اگر در این مدت شخص غائب بازگردد ، می‌ تواند درصورت تمایل ، اثر طلاق را از بین ببرد و به ازدواج خود ادامه دهد.

اما اگر بعد از سپری شدن مدت عده شوهر برگردد ، دیگر حقی نسبت به زن سابق خود ندارد. در طلاق از غایب مفقود‌الاثر زن باید به عنوان خواهان به دلیل عدم اطلاع او از نشانی همسرش ، در دادخواست طلاق همسرش را مجهول‌ المکان معرفی کند ، در غیر این صورت باید به استناد تبصره ماده ۸ قانون حمایت خانواده بایستی آخرین اقامتگاه او را به دادگاه اعلام کند.

شما برای مشاوره در مورد طلاق غیابی و انواع آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما با وجود مشاوران مجرب در هر زمینه ای مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام