اصول دادرسی

اصول دادرسی

دادرسی قضایی دارای اصولی می باشد که باید در طول دادرسی اعم از دعاوی حقوقی و کیفری مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مقاله به اصول دادرسی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

اصول دادرسی

رعایت حقوق شهروندی

حقوق شهروندی در اصول دادرسی باید رعایت شود. مراجع قضایی و مقامات باید به رعایت حقوق شهروندی در طول مراحل دادرسی کیفری توجه کنند.

در طول دادرسی کیفری ضمانت اجرای عدم رعایت حقوق شهروندی به این صورت می باشد که متخلفان علاوه بر جبران خسارات وارد شده به مجازات مقرر در ماده 570 قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.

بر اساس این ماده هر یک از مقامات و مامورین وابسته به نهادها و دستگاه های حکومتی ‌که برخلاف قانون ، آزادی شخصی افراد ملت را سلب می کنند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید ، علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یک‌ تا پنج سال از مشاغل حکومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محکوم خواهند شد ، مگر آن که در سایر قوانین مجازات شدیدتری برای آن مقرر شده باشد.

تشریفات دادرسی

مقرراتی که قانون گذار با توجه به زمان و مکان خاص برای اجرای بهتر عدالت وضع می کنند را تشریفات می نامند که قابل تغییر می باشند

در ماده 132 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری قانون گذار این قرارها را به 10 قرار افزایش می دهد.

بر اساس ماده 403 قانون آیین دادرسی دادگاهه ای عمومی و انقلاب در امور مدنی مقرر شده است که اگر رای مورد درخواست فرجام از نظر احتساب محکوم به یا خسارات یا مشخصات طرفین دعوا اشتباهی باشد که به اساس رای لطمه به آن وارد شده باشد ، دیوان عالی کشور آن را اصلاح و را را ابرام نماید.

اصول دادرسی

اصول دادرسی

در طول پروسه دادرسی و محاکمه اصولی باید رعایت شود تا حقوق طرفین دعوا در آن رعایت شده باشد که به آن اصول دادرسی می گویند.

در دعاوی حقوقی و هم در دعاوی مدنی مرجع قضایی باید در طول فرآیند رسیدگی به اصول دادرسی را رعایت نماید .

اصول دادرسی و دعاوی کیفری از مواد 2 الی 6 قانون آیین دادرسی کیفری  بیان شده است که اولین اصل برای داشتن یک دادرسی منصفانه و عادلانه  عبارتند از :

لازمه مستند بودن دادرسی کیفری باید به قانون باشد ، به عبارت دیگر باید رسیدگی و دادرسی کیفری مستند به قانون باشد تا حقوق طرفین دعوی را در آن تضمین کند .

لزوم تساوی اصول دادرسی نسبت به کسانی که در شرایط مساوی مرتکب جرایم مشابه شده اند و تحت تعقیب قرار گرفته اند باید نحوه رفتار و فرآیند دادرسی آن  نسبت به مرتکبین برابر باشد .

مراجع قضائی باید با بی طرفی و استقلال کامل به اتهام انتسابی به اشخاص در کوتاه ترین مهلت ممکن ، رسیدگی و تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند و از هر اقدامی که باعث ایجاد اختلال یا طولانی شدن  فرآیند دادرسی کیفری می شود ، جلوگیری کنند.

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسال شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را به دادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین نیز شده است.

در این مقاله با اصول دادرسی آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت که در این زمینه تخصص دارد مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری در امور اصول دادرسی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان با مشاورین مجرب می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط  باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 

02122112230

 

 

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام