حکم تعلیقی

حکم تعلیقی

تعلیق مشمول جرایم تعزیری می باشد. در ادامه این مقاله به حکم تعلیقی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

حکم تعلیقی

انواع تعلیق

بر اساس ماده 48 قانون مجازات اسلامی حکم تعلیقی  با رعایت مقررات درج شده در تعویق صدور حکم  ، ممکن است به طور ساده یا مراقبتی باشد .”

در حکم تعلیقی  ساده فرد متهم تعهد می ‌کند که در مدت تعلیق هیچ نوع جرمی را مرتکب نشود ، بر اساس ماده ۵۲ قانون مجازات اسلامی : “هر گاه محکوم از تاریخ صدور قرار تا پایان مدت حکم تعلیقی ، مرتکب جرم عمدی موجب حد ، قصاص ، دیه یا تعزیر تا درجه هفت نشود ، محکومیت تعلیقی بی‌ اثر می‌ شود .”

اما در تعلیق مراقبتی علاوه بر رعایت شرایط  تعلیق ساده ، محکوم باید دستوراتی را که دادگاه معین می کند را در مدت تعلیق انجام دهد.

حضور به موقع در زمان و مکان تعیین شده توسط مقام قضایی یا مددکار اجتماعی ناظر

ارائه ‌ی اطلاعات و اسناد و مدارک تسهیل کننده‌ ی نظارت بر اجرای تعهدات محکوم برای مددکار اجتماعی

اعلام هرگونه تغییر شغل ، اقامتگاه یا جا به‌ جایی در مدت کم تر از پانزده روز و ارائه‌ ی گزارشی از آن به مددکار اجتماعی

کسب اجازه از مقام قضایی به منظور مسافرت به خارج از کشور.

حکم تعلیقی

شرایط تعلیق اجرای مجازات و تعویق صدور حکم یکسان هستند بنابراین شرایط عمومی و اختصاصی تعلیق ساده و مراقبتی همانند تعویق صدور در حکم می باشد.

مدت تعلیق با توجه به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی ، یک تا پنج سال می باشد که در قانون مجازات سال ۱۳۷۰ این مدت ۲ تا ۵ سال بود.

همانند قانون صادر شده سابق ، دادگاه می ‌تواند تمام یا قسمتی از مجازات را مورد تعلیق قرار دهد. در قانون تعلیق مصوب سال ۱۳۴۶ و قانون سال ۱۳۶۱ چنین قیدی وجود نداشت.

دادگاه نمی ‌توانست قسمتی از مجازات را تعلیق کند. در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ ، بر خلاف مقررات قوانین سابق ، تعلیق اجرای مجازات پس از گذراندن یک ‌سوم مجازات پذیرفته می شده.

محکوم ‌علیه نیز می‌ تواند پس از گذراندن مدت مزبور ، تقاضای تعلیق اجرای بقیه مجازات را مطرح کند. صادرکننده حکم قطعی به شرح مذکور در ماده قانون فوق می ‌تواند دادگاه بدوی صادرکننده رأی باشد یا دادگاه تجدیدنظر باشد که پس از نقص رأی برائت رأسا مبادرت به انشای صدور حکم کرده است.

حکم تعلیقی

حبس تعلیقی

اگر محکوم در زمان حکم تعلیقی خود مرتکب جرمی شود به مجازات هر دو جرم ( جرمی که حکم تعلیق برای آن صادر شده است و جرمی که در طول تعلیق مجازاتش مرتکب آن شده است ) محکوم می شود .

بر اساس  قانون مجازات اسلامی در ماده 46 این گونه آمده است که :  در جرائم تعزيري درجه سه تا هشت دادگاه مي تواند در صورت وجود شرايط مقرر شده براي تعويق صدور حكم ، اجراي تمام يا قسمتي از مجازات را از يك تا پنج سال معلق کند.

دادستان يا قاضي اجراي احکام كيفري نيز پس از اجراي يك سوم مجازات مي تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعي ، تقاضاي حکم تعلیقی نمايد .

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسا شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را به دادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

 

در این مقاله با حکم تعلیقی آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای حکم تعلیقی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام