استرداد هبه

استرداد هبه

هبه یعنی بخشیدن چیزی به کسی بدون عوض. در ادامه این مقاله به استرداد هبه می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

استرداد هبه

هبه

هبه یعنی عقدی که به موجب آن یک نفر مالی را به شخص دیگری به رایگان بدهد. هبه جزو عقود می باشد و علاوه بر ایجاب احتیاج به قبول نیز دارد.

قبول هبه با هر لفظ عرفی به معنی قبول و دلالت بر رضایت متهب دارد. شرط صحت به این معنا می باشد که متهب علاوه بر قبول هبه باید چیزی را که به او هدیه داده شده از واهب تحویل بگیرد و این قبض باید به اذن واهب باشد.

اگر متهب عین موهوبه را قبض نکند حکم مالکیت به آن وارد نمی شود و اگر واهب قبل از قبض متهب بمیرد این عین موهوبه جزو ترکه واهب محسوب می شود.

انواع هبه

هبه از سه قسم تشکیل می شود : واهب کسی است که مال را به دیگری تملیک می کند. متهب کسی است که تملیک را قبول می کند. موهوب مالی است که مورد هبه است و بخشش می شود.

هبه بر دو نوع معوضه و غیر معوضه می باشد.

هبه معوض : هبه ای می باشد که واهب در هنگام عقد به متهب شرط می کند که عوض چیزی را که به او می دهد او نیز عوض آن را رایگان به واهب بدهد و یا این که متهب بدون شرط واهب چیزی در مقابل هبه ای که گرفته باشد به طور رایگان به واهب بدهد.

هبه غیر معوض : هبه ای می باشد که واهب در هنکام عقد هبه شرط پرداخت عوض بر متهب نکرده باشد و متهب نیز چیزی در عوض هبه به واهب پرداخت نکند.

استرداد هبه

بر اساس قانون مدنی استرداد هبه امکان پذیر است اما در قانون مدنی ماده 803 مواردی هست که در صورت وجود آن واهب یا هبه گیرنده دیگر نمی تواند استرداد هبه کند و آن را پس بگیرد.

بر اساس این ماده عدم استرداد هبه شامل این موارد می شود : در صورتی که عین موهوبه یعنی مالی را که هبه شده است از بین رفته باشد ، دیگر می توان استرداد هبه کرد.

در صورتی که متهب یعنی گیرنده هبه پدر ، مادر و یا اولاد واهب نباشد نمی توان استرداد هبه کرد.

اگر هبه از نوع هبه معوض باشد و عوض هبه هم دریافت شده باشد نمی توان رجوع از هبه نمود.

در صورتی که مال هدیه داده شده از ملکیت هبه گیرنده خراج شده باشد و به دیگری تلق نداشته باشد نمی توان استرداد هبه نمود.

اگر در مال هبه شده تغییراتی به وجود آید دیگر نمی توان رجوع از هبه نمود.

و اگر در صورتی که هیچ کدام از این موارد در خصوص مال هبه وجود نداشته باشد می تواند رجوع از هبه نمود.

استرداد هبه

دعوای استرداد هبه

برای این که واهب بتواند مالی را که بخشیده و هبه کرده است را پس گیرد در ابتدا باید در دادگاه دعوای استرداد هبه اقامه کند. اقامه دعوای رجوع هبه از طریق دادخواست رجوع از هبه امکان پذیر است.

اگر واهب در هبه ای که نمی تواند رجوع داشته باشد عین موهوبه را بفروشد بیعش فضولی می باشد و چنان چه متهب اجازه دهد معامله اش صحیح  و اگر اجازه ندهد معامله وی باطل می باشد.

خواهان یا واهب باید مشخصات خود و هبه گیرنده را بر روی دادخواست بنویسد. پرداخت هزینه دادرسی هم الزامی می باشد و بعد از آن دادگاه به پرونده رسیدگی می کند.

یکی از اموری که جهت موفقیت در پرونده های کیفری بسیار مهم و حیاتی است مشاوره کیفری با وکیل کیفری مناسب قبل از هر اقدامی می باشد.

این مشاوره ، مشاوره کیفری نام دارد که در آن وکیل مشاوره کیفری باید به اصول کلی کیفری و قوانین و قواعد کیفری آشنایی داشته باشد و بتواند راهکارهای مناسب با موضوع مطرح شده را برای شما و دادگاه عنوان کند و با بهره گیری از تجارب خود به ارباب رجوع کمک کند.

در این مقاله با رجوع از هبه آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای رجوع از هبه خود می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام