انحلال قرارداد

انحلال قرارداد

عقدی که به صورت درست منعقد شده باشد و انجام نشود دچار انحلال می شود. در ادامه مقاله به انحلال قرارداد می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

انحلال قرارداد

تفاوت انحلال و بطلان

انحلال قرارداد را نباید با بطلان آن اشتباه گرفت.  بطلان قرارداد یعنی این که هر زمان قرارداد باطل شد ، قرارداد از روز اول هیچ اعتباری ندشته باشد .

برای مثال زمانی که قراردادی روز 30 اردیبهشت 97 منعقد شود و روز 9 دی 97 مشخص شود که این قرارداد شامل یکی از موارد بطلان می باشد ، اثر قرارداد از روز 30 اردیبهشت از بین خواهد رفت و اوضاع و احوال به زمان قبل از انعقاد قرارداد برخواهد گشت .

اما انحلال به این صورت می باشد که بعد از انعقاد قرارداد ، عقد از زمانی که منحل شده است بی اثر خواهد بود . یعنی قراردادی در تاریخ 12 بهمن منعقد می شود و طرفین قرارداد در تاریخ 30 بهمن توافق می کنند که آن راباطل و فسخ کنند .

در این صورت قرارداد از 12 بهمن تا 30 بهمن قرارداد صحیحی بوده است اما از 30 بهمن به بعد با توافق طرفین منحل شده است .

انحلال با فسخ

گاهی یکی از دو طرف قرارداد از ادامه اجرای قرارداد منصرف خواهد شد. در واقع در این حالت یکی از دو طرف عقد آگاهانه و به صورت ارادی تصمیم به انحلال قرارداد خواهد گرفت.

در اصطلاح حقوقی ، به این روش انحلال قرارداد فسخ گفته می شود . فسخ قرارداد با اراده یکی از دو طرف قرارداد صورت می پذیرد و نیازی به تراضی و توافق دو طرف هم ندارد.

مبنای فسخ قرارداد اختیاراتی می باشد که قانون گذار به دو طرف قرارداد داده است. برای مثال وقتی که فروشنده کالا ، خریدار را درباره ویژگی های کالا گول زده باشد ، خریدار فریب خورده می تواند قرارداد را بدون تراضی و توافق فسخ کند.

انحلال قرارداد با انفساخ

در بعضی از موارد انحلال بدون دخالت دو طرف قرارداد صورت می پذیرد. برای مثال در قرارداد خرید و فروش ماشین ، اگر ماشین قبل از تحویل داده شدن به مشتری به طرقی از بین رفته باشد ، خود به خود قرارداد خرید و فروش منحل خواهد شد؛ زیرا مال موضوع معامله از بین رفته است.

در واقع در این حالت ، انحلال قرارداد قهری و خارج از اراده دو طرف بوده است که در اصطلاح حقوقی به آن انفساخ نیز می گویند.

 

انحلال قرارداد

قراردادها از مهم ترین موضوعات حقوقی می باشد که افراد در جامعه با آن سر و کار دارند . قواعد و مقررات قانونی تدوین شده برای قراردادها بسیار پیچیده و در عین حال پر کاربرد هستند .

از این رو ضروری می باشد علاوه بر افرادی که به واسطه شغل خود با معامله و قرارداد سر و کار دارند سایر مردم نیز اطلاعات کافی و اولیه را راجع به این که یک قرارداد چگونه منعقد می شود را داشته باشند.

انحلال به معنی بر هم زدن قرارداد و جلوگیری از ادامه و تداوم آن و پایان دادن به اعتبار قرارداد و آثار حقوقی اش می باشد. انحلال قرارداد  دارای دو مرحله می باشد که این مراحل در هر یک از موارد انحلال به صورت متمایز وجود دارد  :

از زمان تراضی و توافق برای انعقاد قرارداد تا زمانی که علتی بوجود می آید که طرفین تصمیم به انحلال قراردادشان کنند .

از زمانی که تصمیم به انحلال محقق می شود و باعث می شود عهد و پیمان بر هم بخورد و قرارداد در حکم باطل باشد.

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسا شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را بهدادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

در این مقاله با انواع انحلال قرارداد آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام