انحصار وراثت

انحصار وراثت

رسیدگی به امور اموات مراحل خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله به انحصار وراثت می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

انحصار وراثت

مدارک لازم برای انحصار وراثت

ارائه اصل گواهی فوت و کپی برابر اصل آن الزامی می باشد. اسامی کلیه وارثان در فرم استشهادیه ای که توسط شورای حل اختلاف قرار می گیرد نوشته می شود.

وراث باید بعد از فوت شخص لیست کلیه اموال و دارایی های او را به اداره دارایی محل سکونت متوفق ارائه کند و رسید آن را دریافت نماید.

متقاضی باید علاوه بر شناسنامه خود کپی برابر اصل شناسنامه سایر وراث را تهیه کرده و به شورای حل اختلاف تقدیم کند. اگر فرد فوت شده همسر دائمی داشته باشد همراه داشتن عقد نامه او الزامی است.

انحصار وراثت

اولین مرحله برای تکلیف اموال و میراث افراد بعد از فوت انحصار وراثت می باشد. انحصار وراثت به معنی تعیین افرادی می باشد که از متوفی ارث می برند.

بعد از مشخص شدن مراحل قانونی وارثان حق دارند اموال شخص فوت شده را مطابق با سهم قانونی خود تقسیم کنند. شورای حل اختلاف به این موضوع رسیدگی می کند.

بر اساس قانون امور حسبی ماده 360 هر یک از وارثان و یا کسی که از ارث سهم می برد مانند طلبکارانی که از فرد فوت شده طلب دارند می توانند از شورای حل اختلاف محل در خواست تصدیق انحصار وراثت نمایند.

دادگاه وراثت

بعد از تهیه مدارک مورد نیاز ، متقاضی باید به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت فرد فوت شده مراجعه کند و ضمن پرداخت هزینه ، دادخواست گواهی انحصار وراثت را به همراه مدارک تقدیم شورا کند.

اگر مدارک مورد نیاز کامل باشد و مشکلی وجود نداشته باشد دادخواست مورد رسیدگی قرار می گیرد و دستور صدور آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشور صادر می شود.

اگر ظرف یک ماه هیچ فردی غیر از ورثه معرفی شده در دادخواست ادعا ننمود که جزو ورثه می باشد قاضی دادگاه گواهی انحصار وراثت با شمخص کردن سهم هر یک از وراث را صادر می کند.

اگر در این مدت فرد جدیدی ادعا نماید که جزو ورثه متوفی می باشد و اسم او در دادخواست ذکر نشده باشد باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند تا صحت و سقم ادعای او مشخص شود.

انحصار وراثت

مالیات ارث

وارثان باید فهرستی از اموال منقول و غیر منقول باقی مانده تهیه کنند و بعد از آن یکی از وراث باید به اداره دارایی مراجعه کند تا تکلیف مالیات بر ارث محاسبه شود.

این مالیات بر اساس این که وراث چه نسبتی با متوفی دارند دریافت خواهد شد. بعد از آن به شما رسیدی داده می شود که آن برای گرفتن گواهی احصار وراثت نیاز می باشد.

اگر در هر طبقه ای حتی یک نفر از وراث در حیات باشد باعث می شود که هیچ ارثی به دیگر طبقات تعلق نگیرد. اگر در اصطلاحات حقوقی به کلمه ترکه و یا ماترک برخورده باشید می دانید که به معنی همان ارث یا دارای فرد فوت شده می باشد.

وراث در قانون به سه دسته تقسیم می شوند : وراث طبقه اول عبارت اند از پدر ، مادر ، زن ، شوهر ، اولاد و اولاد اولاد.

وراث طبقه دوم : اجداد ، برادر ، خواهر و اولاد آن ها

وراث طبقه سوم : عمو ، عمه ، دایی ، خاله  اولاد آن ها.

یک وکیل حرفه ای و متخصص مانند یک پزشک به سبب ماهیت شغلی خود با واقعیت‌ ها و اسرار زیادی از سوی موکلین خود روبه رو است که باید اسرار مول خود را حفظ کند و تحت هیچ شرایطی آن ها را فاش نکند.

یکی از اموری که جهت موفقیت در پرونده های کیفری بسیار مهم و حیاتی است مشاوره کیفری با وکیل کیفری مناسب قبل از هر اقدامی می باشد.

در این مقاله با انحصار وراثت آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای امور انحصار وراثت خود می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام