تدلیس در ازدواج

تدلیس در ازدواج

امروزه دروغ در زندگی زناشویی باعث بسیاری از مشکلات شده است. در ادامه این مقاله به تدلیس در ازدواج می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

تدلیس در ازدواج

انواع تدلیس

تدلیس به معنی فریب می باشد. اگر زن یا مرد و یا شخص ثالثی موجب فریب در ازدواج شود طبق قانون جرم محسوب می شود و فریب دهنده مجازات خواهد شد.

مواردی که به عنوان تدلیس در ازدواج شناخته می شود عبارتند از : بیان کردن وجود یک صفت خاص در هر یک از طرفین قبل از عقد واقع می شود.

مثلا مرد در خواستگاری عنوان کند که در شغل وکالت مشغول به کار می باشد و زن بر این اساس با او ازدواج می کند و پس از عقد متوجه می شضود که مرد مشغول به چنین شغلی نبوده و او ر افریب داده است.

عیوبی که مرد در حین عقد دادرد و زن از آن اطلاعی ندارد : جنون ، خصاء ( اختگی جنسی ) ، عنن ( نوعی ناتوانی جنسی ).

عیوبی که در زن وجود دارد و مرد از آن اطلاعی ندارد : جنون ، جذام ( بیماری پوستی ) ، برص ( نوعی بیماری پوستی ) ، نابینایی از هر دو چشم.

هر گاه یکی از طرفین با شرایط خاصی که شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور آن وصف را نداشته باشد برای طرف مقابل حق فسخ وجود دارد.

تدلیس در ازدواج

مجازات تدلیس در ازدواج

در دعاوی کیفری تدلیس در ازدواج فوریت در فسخ ضروری میباشد و در قوانین آیین ادرسی کیفری جرایمی شامل مرور زمان می شوند و پس از گذشت مدت زمان مورد نظر در هر جرم ، شکایت فرد قابل پیگیری کیفری نخواهد بود.

دو راه کار برای تدلیس در ازدواج وجود دارد. فرد فریب خورده می تواند از طریق کیفری شکایت کند و مجازات 6 ماه الی 2 سال حبس برای آن در نظر گرفته می شود. فرد فریب خورده می تواند با استفاده از اظهارنامه اعمال حق فسخ خود را به اطلاع طرف مقابل برساند.

همسران برای شکایت در امور تدلیس در ازدواج از یک دیگر در دادگاه نیاز به فتوکپی از عقدنامه خود دارند و در زمانی که اختلافی میان همسران شکل می گیرد ، امکان دسترسی به عقدنامه از سوی یکی از دو طرف امکان ندارد.

در این صورت همسران می توانند به جای کپی عقد نامه ، رونوشت عقدنامه را به دادگاه ارائه کنند. رونوشت عقدنامه نیز در محضری که سند ازدواج در آن تنظیم شده است به هر یک از دو طرف داده می شود.

و یا می تواند اقدام حقوقی کرده و تقاضای حق فسخ کند. فسخ در ازدواج تشریفات طلاق را ندارد و فریب خورده می تواند به راحتی نکاح را فسخ کند.

اگر آگاهی فرد فریب خورده بعد از رابطه زناشویی باشد او می تواند علاوه بر فسخ نکاح می تواند مهریه را باز پس گیرد. دادگاه در زمینه صدور حکم مجازات مجاز است.

قانون گذار در این زمینه ضمانت اجرای کیفری نیز مقرر شده است و بر طبق قانون مجازات اسلامی ماده 647 آمده است که چنان چه هر یک از زوجین قبل از عقد طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات ، موقعیت اجتماعی ، تمکن مالی ، شغل و سمت خاص تدلیس در ازدواج انجام دهد بر مبنای هر یک از آن ها مرتکب حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهد شد.

تدلیس در ازدواج

به موجب قانون مدنی ماده 1101 چه نزدیکی میان زن و شوهر واقع شده باشد  چه نشده باشد ، حق مهر ندارد زیرا با تقلب حقی به دست نمی آید.

در مورد زیان های مادی و معنوی که زوج متحمل می شود در صورتی که قابل مطالبه باشد که با فسخ نکاح قابل جبران نباشد یا فسخ برای فرد متعارف مشقت بار باشد مهریه نیز فسخ خواهد شد.

در این مقاله با تدلیس در ازدواج آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای تدلیس در ازدواج خود می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام