وکیل دیوان عالی کشور

درباره ی وکیل دیوان عالی کشور:

در نظام حقوقی کشور ما مراجع مختلفی برای رسیدگی به پرونده ها وجود دارد ،یکی از آنها که عالی ترین مرجع دادگستری کشور یعنی دیوان عالی کشور است که در کشور ما به آن اهمیت زیادی داده شده است. اهمیت بالای این مرجع است که باعث شده تا وکیل دیوان عالی کشور باید از تخصص و مهارت بالاتری نسبت به سایر وکلا برخوردار باشد.دیوان عالی کشور دارای حسایت بسیار بالایی است از همین رو اگر میخواهید در این زمینه و برای رفع نقص حکم نهایی که از دادگاه های دیگر صادر شده به سراغ یک وکیل بروید بهتر است که در این زمینه حساسیت به خرج داده و با تحقیق کردن بهترین وکیل را در این زمینه انتخاب کنید.

یکی از اصلی ترین وظایف دیوان عالی کشور رسیدگی به پرونده هایی است که افراد فکر میکنند درجریان صدور حکم در این پرونده ها از سوی دادگاه ویا دیگر مراجع قضایی کوتاهی و سهل انگاری صورت گرفته و حکم صادر شده اشتباه است در این شرایط است که میتوانند با کمک گرفتن از وکیل دیوان عالی کشور درخواست فرجام خواهی کنند..

 

در ابتدا برای درخواست یک وکیل دیوان عالی کشور باید دیوان عالی کشور را بشناسیم.

شناخت وکیل دیوان عالی کشور

برای آنکه بتوانید با وظایف و تکالیف وکیل دیوان عالی کشور آشنا شوید ، در ابتدا باید  دیوان عالی کشور را به طور کامل بشناسید. بر اساس قانون کشور ما در رابطه با این مرجع قضایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_دیوان عالی کشور در تهران تشکیل می‌شود.

2_اگر شورای عالی قضایی مصلحت بداند می‌تواند در شهرستانهای دیگر نیز شعبی تشکیل‌دهد.

3_شعب دیوان عالی کشور بر حسب مقدار نیاز متعدد خواهد بود و ریاست دیوان عالی کشور به عهده رئیس شعبه اول است و پرونده‌ها به‌دستور او به شعب دیگر ارجاع می‌شود و می‌تواند اختیارات خود را در خصوص ارجاع پرونده‌ها و ریاست هیأت عمومی به رئیس یکی از شعب دیگر و‌یا معاون قضایی خود محول نماید.

هر یک از شعب دیوان عالی کشور از دو نفر قاضی واجد شرایط که یکی از آنها رئیس و دیگری مستشار است تشکیل می‌شود.

دیوان عالی کشور به تعداد لازم برای شعبه ها ، عضو معاون خواهد داشت و عضو معاون می‌تواند وظایف هر یک از دو عضو شعب را‌عهده‌دار گردد. تعداد معاونین که نباید بیشتر از تعداد شعب باشد طبق نظر شورای عالی قضایی تعیین می‌شود.

رئیس، مستشار و عضو معاون باید یا مجتهد باشند و یا ۱۰ سال تمام در درس خارج شرکت نموده باشند و یا دارای ۱۰ سال سابقه کار‌قضایی و یا وکالت بوده و آشنایی کامل به قوانین مدون اسلامی داشته باشند.

هر یک از اعضاء شعب دیوان عالی کشور موظف است پرونده ارجاعی را با حفظ نوبت و کمال دقت مطالعه و بررسی نموده پس از‌مشاوره کافی به طور مستدل اظهار نظر نماید.

پرونده‌ها کلاً به نوبت رسیدگی می‌شود مگر در موارد فوری که به تشخیص رئیس رسیدگی خارج از نوبت به عمل خواهد آمد.

در صورت اختلاف نظر بین دو عضو شعبه عضو معاون و یا یکی از قضات شعب دیگر به آنان ضمیمه و نظر اکثریت ملاک خواهد بود.

متداعیین یا وکلای آنان برای رسیدگی احضار نمی‌شوند مگر آنکه شعبه دیوان عالی کشور حضور آنان را برای ادای توضیحات لازم بداند‌که در این صورت کسانی که حضورشان لازم است احضار می‌گردند و پس از استماع توضیحات آنها و اظهار عقیده دادستان کل کشور یا نماینده او شعبه‌مبادرت به صدور رأی می‌نماید ولی عدم حضور احضار شدگان بدون عذر موجه صدور رای را به تاخیر نمی‌اندازد.

یکی از مهم ترین نکات در دیوان عالی کشور مهلت اعتراض به آن است که میتوانید در این صفحه درباره ی آن مطالعه کنید.

دیوان عالی کشور مرجع فرجام خواهی از آراء صادره از محاکم می باشد. در ادامه مقاله به  وکیل دیوان عالی کشور می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

 

وکیل دیوان عالی کشور گروه راهیان عدالت

چه قوانینی در رابطه با حضور وکیل دیوان عالی کشور در جریان پرونده ها وجود دارد؟

‌حضور وکیل دیوان عالی کشور در مراجع قضایی  دارای قوانین خاصی است که چند مورد از آنها را بیان میکنیم:

وکلای دادگستری در حدود پایه وکالت و مامورین قضایی و استادان دانشکده حقوق می‌توانند نسبت به دعاوی راجع به خودشان شخصاً در دادگاه‌استان و دیوان کشور دادخواست داده و دادرسی نمایند. وکلای متداعیین باید دارای شرایطی باشند که به موجب قانون برای آنها مقرر است

وکالت باید همراه با سند رسمی یا با گواهی امین دادگاه بخش،بخشدار،کلانتری،کدخدای محل یا یکی از ادارات رسمی باشد که موکل در آن اداره مشغول به کار است و یا اینکه یک یا چند نفر از معتمدین محل باشد در غیر این صورت باید امضاء موکل نزد دادگاه شناخته شده و قابل استناد باشد.

اگر وکالت در خارج از ایران داده شده باشد یکی از ماموران سیاسی یا کنسولی باید آنرا گواهی کرده باشد

رسیدگی در دیوان عالی کشور

پرونده بعد از وصول در دیوان عالی کشور توسط رئیس یا معاون وی به یکی از شعب ارجاع خواهد شد. پرونده ها به نوبت مورد رسیدگی قرار می گیرند.

در برخی مواردی که به موجب قانون رسیدگی خارج از نوبت مقرر شده باشد و یا جرایمی که باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی شده باشد به تشخیص رئیس دیوان عالی کشور رسیدگی خارج از نوبت ضرورت داشته باشد.

رسیدگی بدون حضور طرفین صورت می گیرد مگر این که حضور آنان در این موارد لازم باشد. گزارش از پرونده و اوراق آن توسط عضو ممیزی قرائت می شود ، دادستان یا نماینده خود با حضور در شعبه به طور مستدل ، مستند و مکتوب نسبت به نقض یا ابرام رای فرجام خواسته اعلام نظر خواهد کرد.

در نهایت اعضا شعبه با توجه به پرونده ، گزارش و مطالب اظهار شده و با درج نظر دادستان کل کشور یا نماینده وی اقدام به اتخاذ تصمیم می نمایند.

موارد نقض در دیوان عالی کشور:

با توجه به مفاد 559 تا 570 قانون آیین دادرسی مدنی در یکسری شرایط وکیل دیوان عالی کشور میتواند در خواست نقض را ارائه دهد که به چند مورد ار آنها میپردازیم:

  1. هنگامیکه رای توسط دادگاهی صادر شده باشد که صلاحیت قانونی نداشته
  2. هنگامیکه حکم صادر شده با قانون مغایرت داشته و برخلاف قانون بوده باشد
  3. اگر روند رسیدگی پرونده با اصول محاکمات در تضاده بوده باشد و این رعایت نکردن اصول تا جایی پیش رفته باشد که حکم و قرار را فاقد اعتبار قانونی میکند.
  4. اگر حکم صادر شده از سوی دادگاهی باشد که صلاحیت ذاتی نداشته حکم فاقد اعتبار میشود حتی اگر در روند رسیدگی به پرونده به صلاحیت نداشتن دادگاه توجهی نشده باشد.
  5. هنگامیکه حکم از دادگاهی صادر شده باشد که فاقد صلاحیت نسبی است در صورتی نقض میشود که فاقد صلاحیت بودن دادگاه در خود دادگاه و مطابق قانون ذکر شود.

رسیدگی به پرونده های حل اختلاف توسط دیوان عالی کشور:

در بعضی موارد با کمک وکیل دیوان عالی کشور میتوان پرونده های حل اختلاف را هم برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاد.

موارد حل اختلاف توسط دیوان عالی کشور عبارتند از:

  1. در صورتی که طرفین دعوا و اختلاف دو دادگاه بخش باشند که این دو دادگاه در حوزه ی یک دادگاه شهرستان باشند حل اختلاف در همان دادگاه شهرستان به عمل می آید.
  2. اگر در شرایطی طرفین دعوا در حوزه ی یک دادگاه شهرستان نبوده باشند ولی در حوزه یک دادگاه استان باشند در همان دادگاه استان حل اختلاف انجام میشود ولی اگر در حوزه ی یک دادگاه استان هم نباشند در این صورت پرونده ی حل اختلاف در دیوان عالی کشور بررسی خواهد شد
  3. در صورتی که اختلاف بین دادگاه بخش و دادگاه شهرستان باشد ولی این دو دادگاه در حوزه ی یک دادگاه استان نباشند پرونده را ارجاع میدهند به دیوان عالی کشور
  4. اگر اختلاف بین دو دادگاه شهرستانی است که در حوزه ی یک دادگاه استان قرار نمیگیرند پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده میشود
  5. و مورد آخر این که اگر اختلاف بین دو دادگاه استان و یا یک دادگاه شهرستان و یک دادگاه استان باشد پرونده برای بررسی کردن به دیوان عالی کشور فرستاده میشود.

دیوان عالی کشور

این دیوان دارای دو بخش شعب و هیأت‌  های عمومی می باشد.

شعب دیوان عالی کشور : دیوان در حال حاضر دارای ۴۰ شعبه می باشد و تعداد قضات هر یک از شعب دیوان دو نفر می ‌باشند که یکی از آن ­ها رئیس و دیگری قاضی مستشار می باشد.

دیوان عالی کشور در تهران تشکیل می شود مگر این که رئیس قوه قضائیه مصلحت بداند در شهرستان دیگری نیز تشکیل شود.

رئیس شعبۀ یک ، رئیس دیوان عالی کشور نیز هست. قسمت شعب در دیوان عالی کشور، معمول ‌ترین وظیفه دیوان می باشد که رسیدگی به درخواست‌ های فرجام واصله نسبت به آرای صادره از محاکم در امور حقوقی یا تجدید نظر در امور کیفری را به عهده‌ دارد.

شعب تشخیص : این شعب از ۵ نفر قضات دیوان عالی کشور به انتخاب رئیس قوه قضائیه تشکیل می‌ شود. شعب تشخیص مرجع رسیدگی به تجدید نظرخواهی از آرای قطعی می ‌باشند.

 

وکیل دیوان عالی کشور با تجربه

وکیل دیوان عالی کشور

با توجه به این که فرجام خواهی می تواند به موجب احکام دادگاه کیفری یک و یا دادگاه نظامی یک و… باشد مسلماً بهترین انتخاب برای شما وکیل دیوان عالی کشور و یا وکیل متخصص امور کیفری می باشد.

هم چنین در صورتی که فرجام خواهی نسبت به آراء صادره از دادگاه حقوقی و یا دادگاه خانواده باشد بهترین انتخاب برای شما وکیل دیوان عالی کشور می باشد.

بهترین وکیل دیوان عالی کشور وکیلی می باشد که ضمن دارا بودن پروانه وکالت در حیطه مربوط به موضوع شما دارای تخصص و مهارت خاص باشد و با مطالعه دقیق اوراق پرونده و مدارک و مستندات شما وفق قوانین و مقررات اقدام به فرجام خواهی و پیگیری پرونده شما نماید.

در خصوص وکالت تضمینی وکیل دیوان عالی کشور باید گفت که وکیل دستمزد خود را یا همان حق الوکاله را طبق نتیجه ی پرونده تعیین می کند ، یعنی چنان چه پرونده نتیجه ی مطلوبی داشته باشد وکیل دیوان عالی کشور مستحق این است که حق الوکاله را دریافت کند.

لازم به ذکر می باشد که وکیل دیوان عالی کشور قادر نمی باشد تا نتیجه را پیش بینی کند و به طور قطعی درباره آن نظر دهد ، به این دلیل که نتیجه نهایی پرونده را مراجع قضایی مشخص می کنند.

دیوان عالی کشور در مراجع قضایی ایران بالاترین مرتبه را دارا می باشد و به طور کلی وظایفی مثل نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم ، برقراری یک پارچگی رویه قضایی و… است که قانون این مسئولیت ها را به آن محول کرده است و رئیس قوه قضائیه این ضوابط را وضع می کند.

در این مقاله با وکیل دیوان عالی کشور آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر ملی وکیل مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل دیوان عالی کشور می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام