مکتوم بودن سند چیست؟

مکتوم بودن سند یکی از ویژگی های مهم اسناد در مسیر دادرسی محسوب می شود. در کلام ساده تر به واسطه مکتوم بودن اسناد است که امکان بررسی آن در دادگاه ایجاد می شود. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، مکتوم بودن در لغت به معنی پنهان ماندن و یا دور از تغییر است. از این رو مکتوم بودن سند در لغت بدین معنی است که سند بدون دستکاری در مسیر دادرسی قرار گرفته باشد.

  • مکتوم بودن سند به چه معنی است؟
  • شرایط مکتوم بودن سند چیست؟
  • چرا از مکتوم بودن سند استفاده می شود؟
  • مهمترین نکات مربوط به مکتوم بودن سند چیست؟
  • مکتوم بودن سند چه کارکردی دارد؟
  • مهمترین ویژگی های مربوط به مکتوم بودن سند چیست؟
  • چه زمانی از مکتوم بودن سند استفاده می شود؟
  • کارکرد یک وکیل ملکی در خصوص مکتوم بودن سند چیست؟
  • چرا از مکتوم بودن سند استفاده می شود؟
  • کارکرد مکتوم بودن سند در خصوص اعاده دادرسی چیست؟
  • چرا از مکتوم بودن سند در اعاده دادرسی استفاده می شود؟

مکتوم بودن سند یکی از ویژگی های مهم اسناد در مسیر دادرسی محسوب می شود. در کلام ساده تر به واسطه مکتوم بودن اسناد است که امکان بررسی آن در دادگاه ایجاد می شود.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، مکتوم بودن در لغت به معنی پنهان ماندن و یا دور از تغییر است. از این رو مکتوم بودن سند در لغت بدین معنی است که سند بدون دستکاری در مسیر دادرسی قرار گرفته باشد.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم دادگاه تنها اسنادی را مورد بررسی قرار می گیرد که مکتوم بودن آن ها ثابت شده باشد. بنابراین اسنادی که در جریان دادرسی قرار نگرفته باشند و یا از دید دادگاه از جریان دادرسی خارج شده باشد به عنوان اسناد مکتوم شناخته نمی شود. روی دیگر این عبارت این است که دادگاه تنها بر اساس اسناد مکتوم تصمیم گیری می کند.

از این رو در مسیر دادرسی شما تنها می توانید نسبت به اسناد یا مدارکی استناد کنید که مکتوم  بودن آن برای دادگاه محرز شده باشد و در جریان دادرسی قرار بگیرد. در کلام ساده تر شما نمی توانید ادعای خودتان را بر اساس سندی ثابت کنید که در مسیر دادرسی قرار ندارد و دادگاه آن را بررسی نکرده باشد.

از این روست که گفته می شود مکتوم بودن سند یک مفهوم برای ایجاد برابری میان طرفین دعوی است. همچنین در نظر داشته باشید که این مفهوم در دعاوی کیفری و حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد.

مکتوم بودن سند و بررسی چند مفهوم

مکتوم بودن سند را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم مهم و وابسته به این عنصر درک کنیم. به نظر می رسد مهمترین عنصری که در این بین وجود دارد، مفهوم سند است. در واقع ابتدا باید بدانیم سند چیست و سپس بر اساس آن مکتوم بودن سند را تعریف کنیم.

سند مهمترین مفهومی است که در قانون و البته جامعه وجود دارد. در جامعه سند می تواند نقش افراد را مشخص کند. یک سند تحصیلی نشان می دهد که چه کسی دکتر و چه کسی مهندس است. اما در قانون سند کارکرد دیگری نیز دارد. در قانون سند به عنوان یک ادله اثبات شناخته شده است. یعنی افراد به واسطه سند می توانند نسبت به اثبات ادعای خودشان اقدام کنند. بر این اساس سند در قانون به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم شده است.

اسناد رسمی به اسنادی گفته میشود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت شده باشد. سند ملکی تک برگ یا کارت ملی به عنوان سند رسمی شناخته می شود. اما در مقابل اسنادی که این ویژگی را نداشته باشد به عنوان یک سند غیر رسمی شناخته می شود. به طور مثال مبایعه نامه، قولنامه و … از انواع اسناد غیر رسمی در قانون است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر دو این اسناد از اعتبار قانونی برخوردار هستند. اما اعتبار قانونی سند رسمی بسیار بیشتر از اسناد غیر است. به نوعی که در دعاوی حقوقی و کیفری دادگاه توجه و تمرکز بیشتری در خصوص اسناد رسمی دارد.

مسئله دیگری که در خصوص مکتوم بودن سند بسیار تاثیرگذار است، اعاده دادرسی است. اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده برای اعتراض به رای صادر شده محسوب می شود.

در کلام ساده تر در صورتی که رای به صورت قطعی صادر شود و هر کدام از طرفین دعوی اگر در آن مشکل قانونی یا شرعی دید و یا سندی کشف کند که می تواند نتیجه دعوی را تغییر دهد می تواند درخواست اعاده دادرسی بدهد. حال می خواهیم بدانیم که مکتوم بودن سند چه تاثیری در اعاده دادرسی دارد.

مکتوم بودن سند در اعاده دادرسی

همانطور که گفتیم اعاده دادرسی یک مسیر فوق العاده برای اعتراض به رای قطعی صادر شده محسوب می شود. معمولا اعاده دادرسی به سادگی قابل انجام نیست و تنها در شرایط خاصی این امکان وجود دارد. از این رو معمولا گفته می شود که بهتر است در این خصوص از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده شود.

برای شروع اعاده دادرسی دلایل خاصی وجود دارد که عمده ترین آن ها صدور رای بر خلاف قوانین و شرع می باشد. دلیل مهم دیگر این است که مدرک یا مدارکی کشف شود که بتواند در نتیجه دادرسی تاثیرگذار باشد. با قبول اعاده دادرسی این مدرک یا مدارک دوباره مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه و رای نهایی صادر می شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که سند ارائه شده برای اعاده دادرسی باید ویژگی های خاصی داشته باشد. از جمله این که این سند باید در زمان دادرسی موجود بوده باشد و به تازگی در دسترس قرار گرفته باشد. در کلام ساده تر این سند در زمان دادرسی باید دارای موجودیت باشد و بنا به دلایل قابل قبول در زمان دادرسی مورد استفاده قرار نگرفته باشد. حال این سند یا مدرک می تواند در اعاده دادرسی به کار بیاید. نکته دیگر این است که این سند باید مکتوم باشد. یعنی هیچ تغییری در آن صورت نگرفته باشد و از طرف دادگاه وارد مسیر دادرسی شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در حالت کلی می توان اینگونه گفت که مکتوم بودن سند یک ویژگی برای اسناد محسوب می شود که بر اساس آن امکان بررسی این اسناد در دادگاه ایجاد می شود. اما اگر در این خصوص نیاز به راهنمایی داشته باشید پیشنهاد ما این است که حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. این وکیل اعاده دادرسی می تواند به شما نشان دهد که اسناد و مدارک ارائه شده در چه صورتی می تواند مکتوم باشد.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام