ابطال صورت مجلس تفکیکی بر اساس قانون

ابطال صورت مجلس تفکیکی یکی از ابزارهای قانونی است که به طرفین دعوی این قدرت را می دهند که بتوانند نسبت به صورت مجلس تفکیکی اعتراض داشته باشند و مانع از صدور سند رسمی و تک برگ ملکی بر اساس آن شوند. در کلام ساده تر می توانیم اینگونه بیان کنیم که ابطال صورت مجلس تفکیکی از آثار اعتراض به صورت مجلس تفکیکی محسوب می شود.

ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست ؟

  • ابطال صورت مجلس تفکیکی چه شرایطی دارد؟
  • ابطال صورت مجلس تفکیکی به چه معنی است؟
  • مهمترین نکات مربوط به ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست؟
  • اساسی ترین شرایط ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست؟
  • ابطال صورت مجلس تفکیکی چه کارکردی دارد؟
  • نظر قانون در خصوص ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست؟
  • مهمترین مسائل مربوط به ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست؟
  • در چه صورتی امکان ابطال صورت مجلس تفکیکی ایجاد می شود؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص ابطال صورت مجلس تفکیکی چیست؟
  • مرجع صادر کننده و ابطال صورت مجلس تفکیکی کدام نهاد است؟

حال در ادامه می خواهیم بدانیم که ابطال صورت مجلس تفکیکی چه شرایطی دارد؟ در چه صورتی و چه حالت هایی دادگاه دستور ابطال صورت مجلس تفکیکی را صادر می کند؟ آیا هر اعتراض به صورت مجلس تفکیکی منجر به ابطال آن می شود؟

این ها عمده ترین سوالاتی است که در ادامه می خواهیم به آن بپردازیم. توجه داشته باشید برای این که بتوانیم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم باید با مفهوم صورت مجلس تفکیکی از دید بنیادی آشنا شویم. این آشنایی می تواند ما را در مسیر درستی برای فهم شرایط ابطال آن قرار دهد.

ابطال صورت مجلس تفکیکی از دید بنیادی

شرایط ابطال صورت مجلس تفکیکی را زمانی می توانیم درک کنیم که بتوانیم با برخی از مهمترین مفاهیم مربوط به این موضوع آشنا شویم. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که صورت مجلس تفکیکی یک سند رسمی صادر شده از سمت اداره ثبت محسوب می شود. بنابراین باید بدانیم که سند رسمی چیست و چه کارکردی در قانون دارد.

بیشتر بخوانید : انفساخ قرارداد در قانون

به طور کلی سند یک مفهوم بسیار مهم در قانون و جامعه می شود. در جامعه به واسطه سند مشخص می شود که هر فرد چه نقش و عنوانی دارد. به طور مثال به واسطه سند مالکیت فرد به عنوان مالک در جامعه شناخته می شود. از طرف دیگر از دید قانون سند به عنوان یک ادله اثبات شناخته می شود. بر اساس سند است که فرد می تواند ادعای خود در مسیر قضایی ثابت کند.

نکته مهمی که باید در خصوص سند بدانید این است که در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است. اسناد رسمی و اسناد غیر رسمی این دو سند می باشند. اسناد رسمی به اسنادی گفته می شود که توسط نماینده رسمی قانون تدوین و صادر شده باشد و سند غیر رسمی به اسنادی گفته می شود که فاقد چنین ویژگی باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر دو این اسناد از دید قانون دارای اعتبار هستند. اما اسناد رسمی از اعتبار فوق العاده بیشتری برخوردار هستند. به طور مثال یک سند رسمی مالکیت ارزشی چند برابر یک مبایعه نامه دارد.

صورت مجلس تفکیکی یک سند رسمی است که توسط اداره ثبت صادر میشود. بنابراین نمی توان انتظار داشت که قانون این اجازه را بدهد که به سادگی این سند باطل شود. بنابراین کاملا مشخص است که برای چنین حالتی لازم است که شرایط خاص و مشخصی وجود داشته باشد. یکی از مهمترین دلایلی که گفته می شود بهتر است در این مسیر از یک وکیل ملکی با تجربه و مجرب استفاده شود نیز دقیقا همین موضوع است.

در واقع این وکیل به خوبی می داند که در خصوص اعتراض به صورت مجلس تفکیکی چه شرایطی باید رعایت شود و چگونه موکل او می تواند نسبت به ابطال این صورت مجلس اقدام کند.

 

شرایط ابطال صورت مجلس تفکیکی

ابطال صورت مجلس تفکیکی بدین معنی است که این صورت مجلس بی اثر شود. بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. در خصوص اموال غیر منقول مشاع مانند زمین یا ملک زمانی که مالکیت آن به صورت مشاع صادر شده باشد، یعنی چند فرد به عنوان مالک آن شناخته می شوند، این حق به تک تک این افراد داده شده است تا در صورت قابل افراز بودن مال نسبت به دریافت سند مالکیت شش دانگ برابر با سهم خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید : آیا در صلح عمری سند رسمی منتقل می شود؟

اما مسئله ای که وجود دارد این است زمانی قانون امکان این کار را فراهم می آورد که مالکان مدارک خاصی به اداره ثبت ارائه دهند. یکی از این مدارک صورت مجلس تفکیکی است. این صورت مجلس بر اساس مدارک کارشناسی ملک و …. توسط اداره ثبت صادر می شود. با داشتن این صورت مجلس امکان صدور سند رسمی تک برگ ملکی فراهم می شود.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که در این صورت مجلس سهم هر کدام از مالکان و مشاعات مربوط به آن ها عنوان می شود. یکی از مهمترین نکاتی که باید بدانید این است که صورت مجلس یک سند رسمی و قابل اتکا است. از این رو نمی توان به سادگی اقدام به ابطال صورت مجلس تفکیکی آن کرد.

قانون تنها سه حالت برای ابطال صورت مجلس تفکیکی پیش بینی کرده است. اول این که افراد لازم جهت امضای صورت مجلس حضور پیدا نکنند. در واقع مالکان باید نسبت به امضا و تایید این صورت مجلس اقدام کنند تا این مدرک به صورت رسمی صادر شود.

حالت دیگر این است که فرد به عنوان مالک بتواند ثابت کند که امضای وی به صورت جعلی در پای این صورت مجلس وجود دارد. در صورت اثبات این موضوع قانون نسبت به ابطال صورت مجلس تفکیکی اقدام کند. اما حالت دیگر این است که اگر شرایط و تشریفات قانونی مربوط به این مسئله به صورت کامل رعایت نشده باشد امکان ابطال آن پیش بینی شده  است.

بنابراین همانطور که می بینید شرایط ابطال صورت مجلس تفکیکی شرایط خاص و محدودی محسوب می شود. در واقع علت اصلی این موضوع این است که صورت مجلس تفکیکی یک سند رسمی شناخته می شود و قانون نسبت به این اسناد حساسیت بسیار بیشتری دارد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “ابطال صورت مجلس تفکیکی بر اساس قانون

    1. با سلام واحترام
      صورتمجلسی دارم که مسجلین انرا امضاء ننموده اند به عبارتی بهتر پشت صورتمجلس صرفا اثر انگشت بدون متن وسفیاد امضاء میباشد.
      آیا موفق حواهم شد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام