اعسار از پرداخت دیه و شرایط قانونی آن

اصلی ترین و مهمترین شرایط اعسار از پرداخت دیه، عدم توانایی مالی است. در واقع فرد باید اثبات کند که توانایی پرداخت دیه را ندارد. یکی از اصلی ترین مدارک و ادله اثبات برای این مسئله، استعلام سه گانه ای است که دادگاه از اداره راهنمایی رانندگی، اداره ثبت و بانک مرکزی انجام می دهد. بر اساس این استعلام مشخص می شود که فرد چه اموالی دارد

اعسار از پرداخت دیه چیست؟

مهمترین شرایط اعسار از پرداخت دیه چیست؟

چه زمانی از اعسار از پرداخت دیه استفاده می شود؟

اعسار از پرداخت دیه به چه معنی است؟

چه کسانی می توانند از اعسار از پرداخت دیه استفاده کنند؟

کدام ماده قانونی اعسار از پرداخت دیه را تعریف کرده است؟

کدام مرجع در خصوص اعسار از پرداخت دیه تصمیم گیری می کند؟

کارکرد یک وکیل در خصوص اعسار از پرداخت دیه چیست؟

بهترین روش استفاده از اعسار از پرداخت دیه چیست؟

روش اثبات در اعسار از پرداخت دیه چیست؟

اعسار از پرداخت دیه یکی از مهمترین ابزارهای قانونی در اختیار محکوم می باشد که بتواند به واسطه آن امکان پرداخت دیه را پیدا کند. در واقع دیه از جمله مجازات های مالی سنگین در قانون ایران محسوب می شود. از این رو کاملا طبیعی است که محکوم نتواند در غالب موارد نسبت به پرداخت ساده و راحت آن اقدام کند.

در خصوص محکومیت های مالی قانون بر اساس شرع و اسلام از مفهوم اعسار استفاده می کند. اعسار در لغت به معنی عدم توانایی پرداخت و یا تنگدستی است. بنابراین زمانی فرد می تواند از این مفهوم و عنصر قانونی و شرعی استفاده کند که تنگدستی و عدم توانایی پرداخت وی اثبات شود. در کلام ساده تر اولین و مهمترین شرط برای استفاده از اعسار از پرداخت دیه اثبات تنگدستی و عدم توانایی پرداخت دیه می باشد.

حال در ادامه می خواهیم بدانیم که چگونه تنگدستی محکوم اثبات می شود و وی می تواند از این ابزار بسیار مهم استفاده کند. همچنین در ادامه می خواهیم هر چه بیشتر با شرایط اعسار از پرداخت دیه از نظر قانونی آشنا شویم. در ادامه با ما همراه بمانید.

آیا میدانید پیش قسط اعسار چیست؟

اعسار از پرداخت دیه و نگاه به مفهوم دیه

اعسار از پرداخت دیه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم بسیار مهم آشنا شویم. اولین مفهوم این است که بدانیم دیه چیست و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دیه به عنوان یک مجازات نقدی برای جرایم و جنایت های غیر عمدی علیه نفس در نظر گرفته می شود. به طور مثال اگر قتل غیر عمدی صورت بگیرد، قاتل به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. این موضوع در خصوص نقص عضو یا قطع عضو غیر عمد نیز صادق است.

به جز این دست از جرایم، در خصوص برخی از جرایم و جنایات های عمدی که امکان قصاص وجود نداشته باشد دیه به عنوان مجازات در نظر گرفته شده است.

توجه داشته باشید که دیه به عنوان یک مجازات مالی و اسلامی شناخته می شود. مسئله دیگری که باید در خصوص دیه بدانید این است که دیه به عنوان یک مجازات مالی سنگین در قانون تعریف شده است. از این رو کاملا طبیعی است که بسیاری از افراد جامعه امکان پرداخت آن را نداشته باشند.

با توجه به سنگین بودن هزینه های مربوط به پرداخت دیه، قانون مهلت زمان خاصی برای پرداخت دیه در نظر گرفته است.

برای جرایم عمدی فرد محکوم باید دیه را ظرف مدت یک سال قمری، برای جرایم شبه عمد ظرف مدت دو سال قمری و برای جرایم ناشی از سهل انگاری و خطای صرف سه سال قمری مهلت زمان پرداخت در نظر گرفته شده است. بنابراین فارغ از مسئله اعسار از پرداخت دیه فرد محکوم بر اساس نوع جرم این مدت زمان را دارد که بتواند نسبت به پرداخت دیه اقدام کند.

حال اگر فرد در این مدت زمانی توان پرداخت دیه را نداشته باشد، خود به خود ثابت می شود که وی توان و استطاعت مالی برای پرداخت دیه را ندارد، از این رو وی می تواند با ارائه درخواست اعسار از پرداخت دیه نسبت به قسط بندی کردن دیه پرداختی اقدام کند. این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

اعسار از پرداخت دیه و شرایط آن

حال سوال مهم دیگری که وجود دارد این است که اعسار از پرداخت دیه چه شرایطی دارد؟ در واقع می خواهیم بدانیم که محکوم چگونه می تواند نسبت به اعسار از پرداخت دیه اقدام کند؟ توجه کنید که در قانون اعسار، عدم توانایی پرداخت هزینه های دادرسی نیز وجود دارد. اما در این جا ما به دنبال فهم شرایط مربوط به اعسار از پرداخت دیه هستیم.

اصلی ترین و مهمترین شرایط اعسار از پرداخت دیه، عدم توانایی مالی است. در واقع فرد باید اثبات کند که توانایی پرداخت دیه را ندارد. یکی از اصلی ترین مدارک و ادله اثبات برای این مسئله، استعلام سه گانه ای است که دادگاه از اداره راهنمایی رانندگی، اداره ثبت و بانک مرکزی انجام می دهد.

بر اساس این استعلام مشخص می شود که فرد چه اموالی دارد. به جز این لازم است که فرد از شاهدان متعدد و استشهادیه هایی جهت اثبات عدم توانایی پرداخت دیه به دادگاه ارائه دهد. همچنین عدم پرداخت دیه در مهلت قانونی داده شده، خود می تواند شاهد بر عدم توانایی پرداخت آن باشد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که لازم نیست برای درخواست اعسار منتظر اتمام مدت زمان داده شده باشیم. از این رو شما می توانید پیش از اتمام این مهلت قانونی ( یک تا سه سال قمری ) نسبت به ارائه درخواست اعسار از پرداخت دیه اقدام کنید. توجه داشته باشید که با ارائه اعسار و بررسی های انجام شده، مبلغ دیه قسط بندی می شود.

حال اگر فرد توانایی پرداخت این مبلغ را نداشته باشد ممکن است به حبس محکوم شود. البته توجه داشته باشید که مدت زمان حبس ارتباطی به دیه ندارد. در کلام ساده تر با گذراندن مدت حبس، ریالی از دیه کاسته نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از افراد جامعه نسبت به آن سوال دارند. این تمام مواردی است که شما باید در خصوص اعسار از پرداخت دیه بدانید.

پیشنهاد ما این است که در خصوص این مسئله حتما از یک وکیل کیفری با تجربه و مجرب کمک بگیرید. این وکیل می داند که برای کسب بهترین نتیجه باید چه مسیری را چگونه طی کند. یادتان باشد که مسیرهای قضایی و کیفری بسیار پیچیده و پر از نکات خاص است. از این رو عدم اطلاع از این نکات می تواند شما را به دردسر بیندازد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام