کمیسیون ماده 77 چیست؟

کمیسیون ماده 77 یکی از مهمترین کمیسیون هایی است که در نهاد شهرداری برگزار شده اما به صورت مستقل عمل می کند. یعنی دستورات و آرای صادر شده توسط این کمیسیون تحت نظارت شهرداری نیست.

اگر بخواهیم ساده کارکرد این کمیسیون را بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که کمیسیون ماده 77 به اختلاف میان مودی و شهرداری در خصوص عوارض می پردازد. بنابراین این کمیسیون نقش میانجی گری میان شهرداری و مودی را دارد که بر اساس اعتراض مودی اقامه می شود.

کمیسیون ماده 77 به چه معنی است؟

  • کمیسیون ماده 77 چه کارکردهایی می تواند داشته باشد؟
  • مفاهیم مربوط به کمیسیون ماده 77 چیست؟
  • چرا از کمیسیون ماده 77 استفاده می شود؟
  • کمیسیون ماده 77 در چه مواردی وارد می شود؟
  • آثار استفاده از کمیسیون ماده 77 چیست؟
  • صلاحیت کمیسیون ماده 77 چیست؟
  • حوزه کاری کمیسیون ماده 77 چیست؟
  • بهترین راه استفاده از کمیسیون ماده 77 چیست؟
  • کارکرد یک وکیل در کمیسیون ماده 77 چیست؟
  • آیا می توان از طریق کمیسیون ماده 77 نسبت به تقسیط عوارض اقدام کرد؟
  • کمیسیون ماده 77 در خصوص کدام موارد تشکیل می شود؟
  • طرفین دعوی در کمیسیون ماده 77 کدامند؟

 

ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم کمیسیون ماده 77 دقیقا چه کارکردی دارد و در چه مواردی اقامه می شود؟ همچنین به دنبال این هستیم که بدانیم آرای این کمیسیون در چه حوزه هایی صادر می شود و چه آثاری می تواند داشته باشد؟

در ضمن نوع رای صادر شده چگونه خواهد بود و آیا می توان به این رای اعتراض داشت یا خیر؟

این ها مهمترین مواردی است که ما می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این کمیسیون یک نهاد قضایی و دارای اثر قانونی است. با این توضیح به ادامه مقاله می پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

کمیسیون ماده 77 و بررسی چند مفهوم

کمیسیون ماده 77 و کارکرد آن را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم مربوط به کارکرد آن آشنا شویم. همانطور که گفتیم کمیسیون ماده 77 در خصوص اختلاف مودی و شهرداری در مورد عوارض های تعیین شده است. در کلام ساده تر مهمترین مفهومی که در این بین وجود دارد، مسئله عوارض است.

عوارض یک نوع مالیات شهری محسوب می شود که از منابع مهم درآمدی شهرداری محسوب می شود. در واقع بر اساس قانون شهرداری یک نهاد دولتی محسوب نمی شود. بلکه یک نهاد مستقل است که بر اساس عوارض شهری که از شهروندان دریافت می کند امورات را می گذراند. اما می تواند از حکومت یا دولت برای کارهای عمرانی و … بودجه دریافت کند.

بیشتر بدانید :کمیسیون ماده ۹۹ چیست؟

بنابراین عوارض به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی شهرداری ها شناخته می شود و بر اساس قانون هر شهروند مکلف است نسبت به پرداخت عوارض اقدام کند. عوارض در واقع هزینه ای است که شهرداری در قبال خدماتی که ارائه می دهد دریافت می کند. بنابراین در موقعیت های مختلفی عوارض تعریف می شود.

به طور مثال هر شهروند مکلف است سالانه عوارض جمع آوری پسماند های شهری را پرداخت نماید. همچنین اگر شما بخواهید خانه ای در شهر بسازید لازم است عوارض های مربوطه را به شهرداری پرداخت نمایید. بنابراین در موارد مختلفی در حوزه شهری، شهرداری می تواند بر اساس قانون عوارض خاصی تعریف کند. بنابراین شناخت عوارض و نحوه تعیین آن از مهمترین کارکرد هر وکیل ملکی و یا فردی است که در این حوزه به صورت تخصصی کار می کند.

مسئله از جایی شروع می شود که فرد به عنوان یک شهروند نسبت به عوارض تعیین شده اعتراض دارد و یا امکان پرداخت آن را ندارد. در این صورت اعتراض و شکایت مودی به کمیسیون ماده 77 ارجاع داده می شود. این کمیسیون به صورت مستقل از شهرداری با حضور نماینده دادگستری، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای شهر تشکیل می شود. بنابراین همانطور که می بینید حتی شهرداری نیز خود حق رای در این مسئله نخواهد داشت.

آثار کمیسیون ماده 77

کمیسیون ماده 77 دو کارکرد بسیار مهم دارد. یکی از مهمترین کارکردهای کمیسیون ماده 77 را می توان دستور تقسیط پرداخت عوارض دانست. در واقع قانون به شهرداری این اجازه را نداده است که بتواند نسبت به تقسیط عوارض اقدام کند.

بنابراین اگر فرد نتواند عوارض تعیین شده را به صورت یکجا پرداخت نماید با این که به میزان آن اعتراضی ندارد، می تواند از طریق کمیسیون ماده 77 اقدام کند. این کمیسیون با بررسی شرایط فرد می تواند امکان تقسیط پرداخت عوارض را فراهم بیاورد و شهرداری نیز باید به این دستور عمل کند.

این مسئله را می توان مهمترین آثار کمیسیون دانست که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. اما جنبه دیگری از کارکرد کمیسیون ماده 77 را می توان اعتراض به عوارض تعیین شده توسط شهرداری دانست. در واقع جنبه دوم کارکرد این کمیسیون در خصوص اعتراض مودی به عوارض تعیین شده است.

این اعتراض می تواند دو بعد مختلف داشته باشد. بعد اول این است که مودی ممکن است ادعا کند که این عوارض ذاتا غیر قانونی است. در واقع ممکن است مودی به ذات عوارض اعتراض داشته باشد و معتقد باشد که شهرداری حق دریافت هزینه ای بابت چنین مسئله ای را ندارد.

بعد دیگری که فرد می تواند نسبت به عوارض اعتراض داشته باشد که بسیار هم در جامعه و در این کمیسیون شایع است، در خصوص تعیین میزان عوارض است. در واقع ممکن است شهروند به میزان عوارض تعیین شده اعتراض کند، بنابراین کمیسیون ماده 77 با بررسی شرایط سعی می کند نحوه تعیین میزان آن را مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار دهد.

نکته بسیار مهمی که باید در این خصوص بدانید این است که:

حکم صادر شده توسط این کمیسیون قطعی و لازم الاجرا است. نکته مهم این است که این دستور به عنوان یک سند لازم الاجرا شناخته شده و شهرداری می تواند بر اساس این دستور از طریق اداره ثبت نسبت به دریافت اجراییه اقدام نماید و بر این اساس منافع خود به عنوان عوارض را از اموال مودی برداشت کند. این ها مهمترین مفاهیم و نکاتی است که در خصوص کارکرد کمیسیون ماده 77 وجود دارد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام