ابلاغ قانونی و واقعی

تفاوت ابلاغ قانونی و واقعی در نوع اعلام آن‌ها است. در واقع هر دو ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی مطابق قوانین مراجع قضایی، از طرف دادگاه به بیرون نشر پیدا کرده‌اند؛ اما به هر حال این دو با یکدیگر تفاوت‌های مشخصی دارند. در واقع طی ابلاغ قانونی و واقعی، دریافت کننده متن ابلاغ فرد متفاوتی خواهد بود.

به همین خاطر دادگاه این دو شکل ابلاغ را از یکدیگر جداسازی کرده است. همچنین از آن جایی که تفاوت‌های بین ابلاغ قانونی و واقعی به موارد محدودی خلاصه می‌شود؛ اغلب افراد اطلاعی از شکل دقیق هر کدام از این ابلاغ‌ها ندارند. البته برخی از افرادی که به دنبال مفهوم هر یک از این دو احضاریه هستند؛ می‌توانند در ادامه توضیحات تکمیلی کارشناسان حقوقی راهیان عدالت را دریافت کنند.

ابلاغ قانونی و واقعی  چیست ؟

در واقع در یک توضیح مختصر، ابلاغ واقعی به شخص حقوقی و ابلاغ قانونی به نزدیکان او ارائه خواهد شد. اما در توضیح دقیق‌تر زمانی که متن ابلاغیه جهت اطلاع پیدا کردن شخص حقوقی برای او ارسال می‌شود؛ ممکن است به دست خودش یا در صورت غیبت خود شخص، به دست نزدیکان او برسد. در چنین شرایطی دو مفهوم ابلاغ قانونی و واقعی پدید خواهد آمد.

ابلاغ قانونی و واقعی  چیست ؟

البته برخی از اوقات هم پس از ارسال ابلاغیه، شخص به هر دلیلی از دریافت آن امتناع می‌کند و این ابلاغیه بالاجبار به دست سایرین می‌رسد که در این شرایط هم مفهوم ابلاغیه قانونی برقرار است. به طور کلی اگر متن ابلاغیه برای شخصی ارسال شود و خودش آن را تحویل بگیرد؛ ابلاغ واقعی صورت گرفته‌ است.

اما اگر شخصی ابلاغیه را به هر دلیلی دریافت نکند و مامور دولت با اخذ امضا ابلاغیه را به دست نزدیکان آن شخص بسپارد؛ ابلاغ قانونی انجام خواهد شد. همچنین از دیگر شرایط رخ دادن ابلاغ قانونی زمانی است که شخصی متواری شده باشد و ابلاغیه به دست نزدیکان و آشنایان او برسد.

بنابراین تحت چنین شرایطی که دادگاه ابلاغ قانونی را از ابلاغ واقعی جداسازی میکند؛ برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که اعتبار قانونی هر یک از این انواع ابلاغ به چه صورت است؟ باید توجه کنید که هر دو ابلاغیه قانونی و واقعی از نظر دستگاه قضایی دارای اعتبار هستند و به همین خاطر هم مشکلی برای پیگیری جلسات دادگاه پس از ارسال ابلاغیه وجود نخواهد داشت.

تفاوت ابلاغ قانونی و واقعی

تفاوت اصلی ابلاغ قانونی و واقعی در دریافت کننده آن‌ها است. در واقع بین این دو نوع ابلاغ تنها یک تفاوت کوچک وجود دارد و آن هم فردی است که ابلاغیه را دریافت خواهد کرد. همچنین باید توجه کنید که ممکن است یکی از انواع این ابلاغ‌ها نتیجه تحت تعقیب بودن مجرمان کیفری باشد و به همین خاطر هم دادگاه ارزش قانونی هر دو شکل ابلاغ را برابر می‌داند.

تفاوت ابلاغ قانونی و واقعی

در صورتی که شما پس از ارسال ابلاغیه از دادگاه خودتان آن را دریافت کنید؛ قطعا به صورت رسمی متن ابلاغ به شخص شما تقدیم شده است. اما اگر به هر دلیلی ابلاغیه به دست یکی از آشنایان و نزدیکان شما سپرده شود؛ مجددا آن‌ها موظف هستند که در این زمینه به شما اطلاع رسانی کنند. بنابراین به هیچ وجه پس از دریافت ابلاغیه در زمینه مراجعه به دادگاه کوتاهی نکنید؛ زیرا ممکن است طی جلسات غیابی دادگاه، رای محکومیت یا حکم جلب شما صادر شود.

همچنین در صورت عدم حضور در جلسات دادگاه، دیگر توانایی دفاع از خود را نخواهید داشت. البته اگر نیاز به کمک وکیل حقوقی در این زمینه پیدا کردید؛ خوشبختانه تیم وکلای راهیان عدالت آماده همکاری با مراجعه کنندگان به صورت حضوری و غیر حضوری هستند.

آیا ابلاغ الکترونیکی ابلاغ واقعی است

تا زمانی که شخص حقوقی ابلاغیه سامانه ثنا را باز نکرده است؛ این نوع ابلاغ، ابلاغیه قانونی محسوب خواهد شد. اما به محض این که افراد ابلاغیه موجود در این سامانه را مشاهده می‌کنند؛ دیگر ابلاغ قانونی به حساب نخواهد آمد.

آیا ابلاغ الکترونیکی ابلاغ واقعی است

پس از این مرحله، ابلاغیه واقعی بوده و به دست شخص حقوقی رسیده است. البته اگر گمان کنید که ابلاغیه قانونی و واقعی با یکدیگر امروزه هیچ تفاوتی ندارند؛ تا حدودی درست حدس زده‌اید! زیرا با وجود سامانه ثنا در نهایت ابلاغیه به دست خود شخص حقوقی خواهد رسید.

ابلاغ واقعی چیست

ابلاغ واقعی، ابلاغیه‌ای است که مستقیما به دست شخص حقوقی می‌رسد و پس از آن فرد ملزم است که در دادگاه حضور پیدا کند. البته اگر گمان کنید که با وجود ابلاغیه قانونی دیگر نیازی به شرکت در جلسات دادگاه وجود ندارد؛ کاملا اشتباه می‌کنید. زیرا در هر دو حالت جلسات دادگاه هم برگزار خواهند شد.

ابلاغ قانونی چیست

ابلاغیه قانونی، همانطور که توضیح دادیم؛ شکل دیگری از ابلاغیه است که به دست خود شخص حقوقی نمی‌رسد. البته در اغلب موارد امکان تبدیل ابلاغیه قانونی به ابلاغیه واقعی وجود خواهد داشت. همچنین باید توجه کنید که این نوع ابلاغیه‌ها هر دو دارای ارزش حقوقی هستند و پس از ارسال دادگاه برگزار خواهد شد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام