وکیل فرجام خواهی

وکیل فرجام خواهی، به کسی گفته می‌شود که درخواست تجدید نظر رای دادگاه را برای موکل خود می‌خواهد، بنابراین فرجام خواهی را برای دیوان عالی یا سایر مراجع قضایی می‌فرستد. دیوان عالی نیز وظیفه دارد تا رای دادگاه را براساس قوانین و موازین شرعی بررسی کند و در صورت مغایرت، رای مربوطه را مجددا برای بررسی به سایر مراجع ارسال فرمایند.

وکیل فرجام خواهی کیست؟

وکیل فرجام خواهی یکی از بخش‌های مهم و ضروری در مواقع نیاز است. در ابتدا بهتر است که به مفهوم فرجام خواهی بپردازیم تا درک بهتری نسبت به آن پیدا کنیم. اگر طرفین دعوا برای حل مشکل خود به دادگاه رجوع کنند و بعد از اعلام شکایت خود و رسیدگی به پرونده‌ی آن‌ها توسط دادستان، رای دادگاه اعلام ‌شود؛ قانون گذار
می‌تواند برای دو طرفین فرجام خواهی را اعلام کند، در این مرحله به دو طرفین دعوی فرصت اعتراض به رای دادگاه داده می‌شود. بنابراین فرصت دادن به طرفین دعوی برای اعتراض به رای دادگاه را فرجام خواهی گویند. اعلام اعتراض دو طرفین نیز توسط وکیل فرجام خواهی و اعاده دادرسی به مراکز ذیل اعلام می‌شود:
1. دادگاه بدوی؛
2. دادسرا؛
3. مراجع قضایی؛
4. دیوان عالی کشور (معمول‌ترین روش برای ارسال اعتراض دعوی می‌باشد).
فرجام خواه به کسی گفته می‌شود که فرجام خواهی حقوقی را به مراکزی که گفته شد، اعلام می‌کند یا می‌فرستد.
فرجام خوانده به کسی گفته می‌شود که توسط دادگاه، محکوم اعلام شده است.

وکیل فرجام خواهی حقوقی

این فرجام خواهی به گونه‌ای است که فقط به بررسی رای صادر شده می‌پردازند تا دریابند که آیا طبق مقررات و موازین شرعی، صادر شده است یا خیر. لازم به ذکر است که در این نوع از فرجام خواهی دیوان کشور در تغییر رای هیچ نقشی ندارد بلکه فقط از زاویه‌ی قانونی بودن یا نبودن، رای داده شده را بررسی می‌کند. بعد از بررسی در صورتی که رای داده شده با قوانین و موازین شرعی مغایرت داشت، آن را مجدد برای بررسی می‌فرستند.

وکیل فرجام خواهی و انواع آن

1. فرجام خواهی اصلی: در این نوع فرجام خواهی اگر رای صادر شده توسط دادگاه برای فرد محکوم شده، خارج از قوانین و موازین شرعی باشد یا به عبارتی دیگر با رای صادر شده در حق محکوم ناحقی‌ صورت گرفته باشد؛ بنابراین محکوم می‌تواند از طریق وکیل حقوقی اقدام کرده و فرجام خواهی خود را به دیوان عالی یا مراجع قضایی ارسال کند.
2. فرجام خواهی تبعی: در این نوع از فرجام خواهی، فرد محکوم می‌تواند فقط نسبت به بخشی از رای که تصور می‌کند با قوانین و موازین شرعی مغایرت دارد، درخواست فرجام خواهی دهد.

فرجام خواهی تبعی طبق شرایطی می‌باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

1. فرجام خواهی فقط توسط کسی که در طرف فرجام قرار داده شده است، پذیرفته و قبول می‌شود.
2. در فرجام خواهی تبعی، هیچ کس به جز دو فرد ذیل، حق شرکت در فرجام خواهی تبعی را ندارند،
که این دو فرد به شرح ذیل هستند:
• فرد فرجام خواه؛
• فرد فرجام خوانده.
3. ممکن است که دادخواست فرد فرجام خواه، رد شود؛ در اینصورت حق فرد برای درخواست فرجام خواهی تبعی از بین می‌رود.

مهلت وکیل فرجام خواهی

طبق قانون، مقررات و موازین شرعی، در زمان معین و مشخص، فرد محکوم شده وقت دارد تا نسبت به رای دادگاه اعتراض نماید و توسط وکیل پایه یک دادگستری خود، فرجام خواهی را برای دیوان عالی کشور یا سایر مراجع قضایی بفرستد. این مدت زمان که توسط قوانین تعیین شده است، برای افراد مقیم ایران 20 روز و برای افراد مقیم خارج از کشور 2 ماه می‌باشد . در طی این 20 روز فرد محکوم توسط وکیل فرجام خواهی خود اقدام کرده و فرجام خواهی را ارسال می‌نماید. اگر بیشتر از 20 روز شود فرجام خواهی وی منقضی می‌شود.

تفاوت بین تجدید نظر خواهی و وکیل فرجام خواهی

همان‌گونه که در ابتدا به مفهوم فرجام خواهی پرداختیم، توسط همان مفهوم می‌توانیم این بخش را نیز پیش گیریم. اما برای درک بهتر، مفهوم فرجام خواهی را مجددا به صورت خلاصه تعریف می‌کنیم.
مفهوم فرجام خواهی این گونه است که دیوان عالی کشور و مراجع قضائی بر اساس قوانین و موازین شرعی به بررسی رای داده شده توسط دادگاه می‌پردازند. در صورتی که رای داده شده خلاف قوانین باشد، مجدد آن را برای بررسی به مراجع مربوطه می‌فرستند.
مفهوم تجدید نظر خواهی نیز این‌گونه است که به بررسی حق دو طرفین می‌پردازند؛ به عبارتی دیگر در این مرحله بررسی می‌کنند که رای با کدام طرف از دعوی می‌باشد و بعد از این مرحله، رای را صادر می‌کنند.

وکیل فرجام خواهی و ذکر انواع اراء که قابل تجدید نظر هستند

1. احکام مربوط به طلاق که می‌توان فرجام خواهی آن را به دیوان عالی فرستاد؛
2. احکام مربوط به وقف که می‌توان فرجام خواهی آن را به دیوان عالی فرستاد؛
3. احکام مربوط به نکاح که می‌توان فرجام خواهی آن را به دیوان عالی فرستاد؛

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام