اقاله چیست؟

اقاله یکی از روش های چهارگانه انحلال قرارداد لازم محسوب می شود. قرارداد لازم از انواع پرکاربرد قرارداد در جامعه شناخته می شود. به طور مثال قرارداد خرید و فروش، قرارداد ازدواج، قرارداد وقف، وکالت بلاعزل و … از انواع مختلف قرارداد لازم در جامعه است.

معنی اقاله چیست؟

  • اقاله به چه معنی است؟
  • مهمترین کارکرد آن چیست؟
  • چه زمانی از اقاله استفاده می کنیم؟
  • اقاله در قانون چه کارکردی دارد؟
  • اقاله در قرارداد به چه معنی است؟
  • چرا از این موضوع استفاده می شود؟
  • در خصوص کدام قرارداد ها از اقاله استفاده می شود؟
  • در خصوص کدام قرارداد از اقاله استفاده نمی شود؟
  • کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اقاله چیست؟
  • آیا در قرارداد نکاح می توانیم از اقاله استفاده کنیم؟

معنی اقاله چیست؟

اقاله خود یک قرارداد لازم محسوب می شود که به واسطه آن می توان تمام یا بخشی از قرارداد لازم دیگری را منحل کرد. مهمترین شرط در انعقاد این قرارداد رضایت و اختیار طرفین است. در واقع بر اساس این مفهوم طرفین می توانند از قرارداد مادر خارج شوند. از این رو باید طرفین نسبت به این موضوع اختیار و رضایت داشته باشند. حال در ادامه سعی می کنیم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

برای فهم این مسئله ابتدا لازم است که با چند نکته به صورت کلی آشنا شویم. اول این که باید بدانیم قرارداد در قانون ایران به چه معنی است و چه کارکردی دارد. دوم باید باید انواع قراردادها از جمله قرارداد لازم در قانون و تعاریف مربوط به آن ها آشنا شویم. در نهایت بر اساس این موارد می توانیم مفهوم اقاله و شرایط قانونی آن را درک کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

برای مشاوره با وکیل قرارداد می توانید با ما با شماره : 09121304085 در تماس باشید

اقاله و مفاهیمی که باید بدانیم

اقاله یک قرارداد لازم است و کارکردی به صورت مستقیم در خصوص همین نوع قراردادها دارد. بنابراین برای درک این مسئله بهتر است ابتدا مفهوم قرارداد و سپس قرارداد لازم را بشناسیم.

به طور کلی قرارداد در قانون به عنوان یک ابزار بسیار مهم شناخته می شود. در کلام ساده تر قرارداد تعیین کننده روابط و چارچوب های میان افراد در جامعه محسوب می شود. بسیاری از روابط اجتماعی بر اساس قرارداد توضیح داده می شود.

اقاله و مفاهیمی که باید بدانیم

قرارداد یک مفهوم و یک ابزار مهم قانونی محسوب می شود که بر اساس آن طرفین به خاطر رسیدن به یک هدف مشترک تعهداتی را بر عهده می گیرند. قانون این تعهدات را بعد از تدوین و امضای قرارداد لازم الاجرا می داند. بنابراین اولین و مهمترین نکته ای که باید در خصوص قرارداد بدانید این است که قرارداد بدانیم این است که تمام بندهای قرارداد و تعهدات آن از نظر قانون لازم الاجرا محسوب می شود.

نکته مهم دیگر این است که در قانون ایران قرارداد به دو دسته لازم و جایز تقسیم بندی شده است. قرارداد جایز قراردادی است که طرفین قرارداد در هر زمان و مکانی که بخواهند می توانند بدون در نظر گرفتن شرط قانونی خاص و یا بدون کسب رضایت از طرف مقابل نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. اما در مقابل قرارداد لازم قراردادی محسوب می شود که امکان انحلال و خروج از آن به سادگی وجود ندارد.

در واقع در قرارداد لازم اگر کسی بخواهد نسبت به انحلال قرارداد اقدام کند باید یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد یا اقاله ایجاد شود. بنابراین اقاله یکی از روش های چهارگانه انحلال قرارداد محسوب می شود.

در ادامه به این روش و راه حل برای انحلال قرارداد خواهیم پرداخت. در خصوص سایر روش ها می توانید از یک وکیل حقوقی بخواهید که این مسئله را برای شما بیان کند.

بیشتر بخوانید : انفساخ قرارداد در قانون

اقاله و معنای آن در قانون

اقاله یکی از روش های چهارگانه انحلال قرارداد لازم محسوب می شود. قرارداد لازم از انواع پرکاربرد قرارداد در جامعه شناخته می شود. به طور مثال قرارداد خرید و فروش، قرارداد ازدواج، قرارداد وقف، وکالت بلاعزل و … از انواع مختلف قرارداد لازم در جامعه است.

از طرف دیگر با توجه به این مسئله که این دسته از قرارداد ها در بین عموم افراد جامعه شناخته شده است و بسیاری از افراد از آن ها استفاده می کنند، بهتر است همگی نسبت به شرایط و جنبه های مختلف آن از جمله روش های انحلال این دسته از قراردادها آشنا باشند.

اقاله و معنای آن در قانون

اقاله به عنوان یکی از روش های انحلال قرارداد لازم بدین معنی است که طرفین در خصوص انحلال این قرارداد با یک دیگر به توافق برسند و بر اساس توافقات صورت گرفته نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. اگر بخواهیم کمی دقیق تر بیان کنیم، اقاله خود یک قرارداد لازم محسوب می شود. در این قرارداد شرایطی برای انحلال تمام یا بخشی از قرارداد مادر عنوان می شود.

قانون نیز به این قرارداد احترام می گذارد و بر اساس آن امکان انحلال قرارداد مادر بر اساس شرایط ذکر شده در قرارداد اقاله را فراهم می کند. توجه داشته باشید که قرارداد اقاله بر اساس شرایط و قوانین قراردادها باید تنظیم شود. یعنی طرفین بر اساس اختیار و انتخاب این قرارداد را منعقد کنند و شرایطی مانند اهلیت را دارا باشند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

 

قراردادهایی که از اقاله استفاده می کنند

تقریبا می توان گفت که در خصوص تمامی انواع قراردادهای لازم کارایی دارد. در قانون تنها برای سه دسته از قراردادهای لازم امکان استفاده از اقاله وجود ندارد. قرارداد وقف، قرارداد نکاح و خود قرارداد اقاله غیر قابل اقاله کردن می باشد. علت این موضوع حفظ منافع طرفین در قرارداد است.

در کلام ساده تر شما نمی توانید از طریق انعقاد یک قرارداد برای انحلال قرارداد نکاح اقدام کنید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در نهایت می توانیم اینگونه بیان کنیم که این مفهوم و این ابزار مهم قانونی پیچیدگی های خاص خودش را دارد. از این رو پیشنهاد ما این است که نه تنها در طی تدوین قرارداد مادر بلکه در خصوص انحلال آن و شرایطی که باید وجود داشته باشد حتما از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید. این کار می تواند به شما کمک کند که بتوانید بهینه ترین مسیر را در جهت دستیابی به هدفتان پیدا کنید.

در کلام ساده تر قرارداد یک مفهوم کاملا قانونی و به زبان قانون است. بنابراین یک جمله یا یک کلمه در قرارداد می تواند مفاهیم خاصی از آن را تغییر دهد. بسیاری از دعاوی ایجاد شده در خصوص قراردادها نیز به دلیل همین عدم آگاهی و علم کافی می باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام