حقوق گواه چیست؟

حقوق گواه را اگر بخواهیم ساده و صریح توضیح دهیم بدین معنی است که فردی که شهادت و یا گواهی می دهد از حقوقی باید در دادگاه حقوقی یا کیفری برخوردار باشد. در واقع دادگاه باید برخی حقوق را نسبت به شاهدان در نظر بگیرد و مانع از این شود که طرفین دعوی و یا خود دادگاه این حقوق را نادیده بگیرد.

حقوق گواه به چه معنی است؟

  • حقوق گواه را در چه شرایطی رعایت می شود؟
  • مهمترین نکات مربوط به حقوق گواه چیست؟
  • چرا از حقوق گواه استفاده می شود؟
  • حقوق گواه در چه شرایطی کارایی دارد؟
  • اصلی ترین نکات مربوط به حقوق گواه چیست؟
  • کارکرد یک وکیل در خصوص حقوق گواه چیست؟
  • حقوق گواه به چه مواردی اشاره می کند؟
  • چرا از حقوق گواه استفاده می شود؟
  • چرا باید به حقوق گواه آشنا باشیم؟
  • حقوق گواه در کدام بخش از قانون استفاده می شود؟
  • آیا در دادگاه کیفری به حقوق گواه توجه می شود؟
  • نکات مربوط به حقوق گواه در قانون حقوقی چیست؟
  • کدام نهاد در خصوص حقوق گواه تصمیم گیری می کند؟

حقوق گواه را اگر بخواهیم ساده و صریح توضیح دهیم بدین معنی است که فردی که شهادت و یا گواهی می دهد از حقوقی باید در دادگاه حقوقی یا کیفری برخوردار باشد. در واقع دادگاه باید برخی حقوق را نسبت به شاهدان در نظر بگیرد و مانع از این شود که طرفین دعوی و یا خود دادگاه این حقوق را نادیده بگیرد.

حقوق گواه به چه معنی است؟

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که هر فردی که به عنوان شاهد در دادگاه حاضر می شود و یا قرار است گواهی در خصوص دعوی ارائه دهد باید نسبت به این حقوق آشنایی کامل داشته باشد. عدم شناخت نسبت به حقوق می تواند آسیب های جدی به ماهیت قانونی فرد وارد کند. از این رو برخی از افراد حتی به عنوان شاهد در دادگاه با وکیل اعاده دادرسی خود حضور پیدا می کنند تا هیچ حقی از آن ها ضایع نشود.

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم شاهدان از چه حقوقی برخوردار هستند و چگونه می توانند نسبت به استفاده از این حقوق اقدام کنند؟ سوال مهم تر در این خصوص این است که قانون چرا از این حقوق را برای شاهدان در نظر گرفته است و در صورتی که این حقوق رعایت نشود آیا برای شاهد امکان شکایت و یا پیگرد قضایی پیش بینی شده است یا خیر؟ این ها مهمترین نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

حقوق گواه و بررسی مفهوم آن

حقوق گواه و شرایط مربوط به آن را زمانی می توانیم به خوبی درک کنیم که با یک مفهوم بسیار مهم تحت عنوان شهادت آشنا شویم. در واقع ابتدا باید بدانیم که شهادت و گواهی افراد در دادگاه چه آثار و جایگاهی دارد تا بر اساس آن به حقوق گواه بپردازیم.

به طور کلی در دعاوی حقوقی و کیفری شهادت به عنوان یکی از ادله های اثبات شناخته می شود. در کلام ساده تر شهادت می تواند اثبات کننده ادعای یکی از طرفین و یا رد ادعای آن باشد. در گذشته شرایط نسبتا عمومی و مشخصی در خصوص شهادت وجود داشت. اما با کمرنگ تر شدن نقش اخلاق در جامعه و از بین رفتن حرمت های اخلاقی قانون نمی تواند اعتماد زیادی به شهادت داشته باشد.

گواه و بررسی مفهوم آن

از این رو در دعاوی مختلف شرایط مختلفی برای شهادت در نظر گرفته است. به طور مثال در یک دعوی کیفری ممکن است تا چند بار از فرد بخواهند که شهادت دهد. از طرف دیگر در صورتی که فرد شهادت دروغ داده باشد و این مسئله اثبات شود شاهد به عنوان مجرم شناخته شده و مورد مجازات قرار می گیرد. این ها مهمترین نکاتی است که باید به ان ها توجه داشته باشید.

اگر به مشاوره با وکیل کیفری هستید میتوانید با مشاوران ما در ارتباط باشید

بنابراین اگر بخواهیم صادقانه تر بیان کنیم، شهادت به عنوان یک راه اثبات یا رد ادعا در دادگاه شناخته می شود که شرایط ویژه ای دارد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که شاهد نه به عنوان متهم و نه به عنوان ذی نفع در جایگاه شاهد حضور دارد.

از این رو دادگاه و قانون مکلف است از حقوق این فرد در جریان دادرسی محافظت کند. در واقع نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قانونگذار سعی کرده از شاهد به عنوان فردی مطلع و البته آزاد در جامعه دفاع کند. اما این حقوق چیست و دادگاه مکلف است چه مواردی را نسبت به یک شاهد رعایت کند؟ این ها نکاتی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

حقوق گواه در دادگاه

حقوق گواه در بسیاری از موارد میان دعاوی کیفری و حقوقی برابر است. اما در برخی از جزئیات با یک دیگر متفاوت است. در واقع هدف نهایی این است که شاهد هیچ آسیبی از جنبه های مختلف دعوی نبیند. به طور مثال در امور کیفری قانون مکلف کرده است که مقام قضایی باید از گواهان به صورت جداگانه و بدون حضور متهم تحقیق کند.

همچنین اگر لازم باشد گواه در دادسرا حضور پیدا کند، دادسرا باید به صورت غیر علنی باشد. در واقع لزومی به انتشار نام و نشانی شاهد وجود ندارد و تا جایی که ممکن است متهم یا مجرم نباید نسبت به حضور شاهدان شناختی داشته باشد.

یکی از مهمترین حقوق گواه که بسیاری از ما از آن بی اطلاع هستیم این است که با وجود این که قانونگذار سوگند را به عنوان یک اصل برای شهادت در نظر گرفته است، این حق برای شاهد در نظر گرفته شده است که بدون سوگند شهادت خود را ارائه دهد. در این صورت در صورت جلسه دادگاه قید خواهد شد که شهادت بدون سوگند ارائه شده است.

همچنین شاهد می تواند از امضای صحبت های خود امتناع کند، در این صورت مقام قضایی یا منشی وی می تواند این اظهارات را امضا کند. در واقع قانون بر اساس این حقوق در نظر دارد تا جایی که می تواند از نام و نشانی و زندگی فرد شاهد محافظت نماید. از این رو از بسیاری اجبارهای قانونی استفاده نکرده است.

همچنین نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که :

اگر حضور شاهد در دادگاه باعث شود به وی از نظر آبرو و حیثیت ضربه ای وارد شود و یا وی مجبور به پرداخت هزینه ای برای ایاب و ذهاب شود، دادگاه طرف خواهان شاهد را مکلف به پرداخت خسارت های وارد شده می کند. این ها مواردی است که بسیاری از ما از آن ها بی اطلاع هستیم. از این روست که مشورت با یک وکیل در این خصوص می تواند بسیار کارآمد باشد.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام